Gå till innehåll

Val av pump!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Hej Sillen, dessvärre har jag själv ingen erfarenhet av Rasuns, eller många andra pumpar. Med jag gick igenom ett par olika till min retur från sumpen och är nu helnöjd med min Eheim. Den är otroligt tyst (näst intill ljudlös och sitter inne i sumpen under vattnet). Externa tysta pumpar har Deltec. För cirkulation i huvudkar tror jag nog dom flesta säger Tunze Stream. Jag har själv en sådan och den är värd vartenda öre.

Sorry om detta inte var svar på din specifika fråga, men mera tänkt för att ge lite "billiga" alternativ.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par pumpar från dem köpte dem på kirurgfisken i kalmar, en 2800 liters pump från sumpen till karet funkar bra och låter inte så speciellt mycket heller, vet att kirurgfisken använder dem i sina kar i affären och jag tycker att de verkar både prisvärda ok bra .

/A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter: Det kanske inte var riktigt svar på den frågan jag ställede men till stor del min fråga jag inte ställde för jag ville intye visa riktigt vad mitt alternativ var. Men jag har tittat på Tunze stream och då främst 6060. Skulle nog vilja ha Tunze Stream 6000 men den är så mycket dyrare! Jag har varit inne på att ha en externpump för att spara på värmetillförseln i sumpen och låta luften kyla istället. Vill inte ha nått kylagregat!

Alfred:

Jag har varit inne på Resun då de verkar prisvärda men det verkar vara få som har erfarenhet av dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat mycket nu. Det finns många faltorer som gör att jag funderar. En är hur viktigt det är att ha varierande flöde i karet? Jag har förstått att det kanske inte är helt smart att ha en timer som stänger av pumpar vid olika tider på dygnet då det är risk för att pumpen blir fiskmal istaället vilket jag inte vill! Ska jag köpa billigare cirkulationspumpar för att senare köpa bättre pumpar som går att styra varvtalsmässigt?

Som det ser ut kommer jag att välja en Resun SP 8000 alt Aquabee UP 2000/1 som återmatningspump från sumpen. 2 st Marea 6000 alternativt 3 st Resun 3800 som cirkulationspumpar.

Några synpunkter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat förslag till återmatningspump är New jet, jag har kört med en 2300 under ett år och den går väldigt bra, är tyst och har en bra tryckhöjd. Priset är också lite lägre än Aquabee UP 2000/1.

Som cirkulation så skulle jag i stället köpa en 6060, som har ett rykte att hålla länge, gå tyst och ge ett bra flöde för korallerna. Det skiljer inte så många 100:a lappar mellan dessa i pris heller.

Kör själv med 2st 6100 och är hur nöjd som helst...

/Tompa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också varit inne på de pumparna. Dock strök jag New-jet för att jag har hört att de krånglar. Men det kan ju vara fel. Sen gör det ju inte att de är lite billigare. Vad det gäller Tunze så tycker jag de verkar dyra och jag får för mig att det inte är bättre än Marea stream heller. Jag har bara hört possitiva saker om dem. Det som gör mig tveksam är att de skulle ge för hög cirkulation vilket inte heller är bra för korallerna. Sen önskar jag att jag hade mer pengar så jag kunde köpa Tunze 6000 med styrenhet för att få ett varierande flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte haft något problem med min New jet, men det kan vara slumpen eller så är den inte tillräckligt gammal.

Kommer snart att börja bygga på en 150L sump för att få plats med en ny skummare (kör med en gammal pelarskummare idag) och till den ska jag koppla en deltec 5250. Den pump typen är i mina ögon den bästa för att skicka tillbaka vattnet till tanken. Tyst, kraftfull, justerbar och ingen värme till tanken.

Jag kör med en multicontroller till mina 6100:or och ett intervalläge på 30 och 60% och det är på gränsen till vad mina koraller klarar.

/Tompa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tagit beslutet att beställa mina cirkulationspumpar. Jag har fått många bra tips och de flesta rekomenderar Tunze stream. Dock valde jag inte dem till slut och inte heller det billigast alternativet utan jag beställde två stycken Marea 6000 liter/h. De som har använt dem har varit nöjda med dem och sagt att de är likvärdiga med Tunze plus att de har något bättre upphängningsanordning! Känns bra!:)

Lämnar gärna erfarenheter när jag väl får systemet i drift!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...