Gå till innehåll

Vad berikar ni maten med?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Tänkte höra vad/om ni berikar fiskmaten med något? Själv låter jag maten dra i en vitaminblandning och phytoplankton då och då.

Jag vet att det finns en produkt från sent 70 tal som heter Selco och som framställdes för att bl.a. berika rotifers. Är detta fortfarande en bra produkt eller vet ni om det finns bättre på marknaden idag?

Jag har även läst att astaxanthin, det ämne som får bladen att byta färg under hösten, ska ge fiskarna starkare färger, bl.a. clowner vid uppfödning.

Berätta vad ni använder och gärna hur ni berikar maten.

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xatophyler ingår naturligt i räkor, knottlarver och ger rött kött på lax. Om man inte ger detta så blir laxköttet vit.

Jag tror mer på en omväxlande kost än att tillsätta. (vilket jag gjort tidigare). Färdigt flingfoder är tillsatt med vitaminer. Medicinfoder gör jag av något gott. artemia+medicin + vit binder jag med Agar agar. blir softfoderkuber. Agar agar används för att gjuta baktplattor är extrakt från en havsalg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xatophyler ingår naturligt i räkor, knottlarver och ger rött kött på lax. Om man inte ger detta så blir laxköttet vit.

Jag tror mer på en omväxlande kost än att tillsätta. (vilket jag gjort tidigare). Färdigt flingfoder är tillsatt med vitaminer. Medicinfoder gör jag av något gott. artemia+medicin + vit binder jag med Agar agar. blir softfoderkuber. Agar agar används för att gjuta baktplattor är extrakt från en havsalg.

Tack Ingvar,

Är Xatophyler samma sak som Astaxin (Astaxanthin)? Det är mest i samband med uppfödning som jag vill tillsätta dessa ämnen för att berika tex artemia och få bättre färg och hälsa på tex clowner. Kan man köpa astaxin i en hälsobutik/apotek? Ska det vara i flytande eller pulverform eller går det ev att mala ner kapslar?

Jag använder också agar agar till min räkmix.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...