Gå till innehåll

mer frågor om saltvatten!


Rekommenderade inlägg

Fler frågor,,, ska ju köpa ett 80 liters akvarium som nu körs redan med koraller, sten och 4 fiskar, om jag själv vill ha lite fler "hålor" eller gömställen, hur gör man då? koraller och sten som finns är ihop immade redan vad jag förstår men är det stenen man bygger till gömställen och hålor eller är det sten plus korall eller hur gör man? och jag vill ju så gärna ha en liten puff fisk i mitt akvarium, och har sett och hört andra som har en ihop med clownfiskar och kardinaler tex, så det ska väl inte vara någon fara eller kommer  puff fisken till slut bli för stor för 80 liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja antingen bryter du sönder nuvarande formationer med skruvmejsel och hammare. Eftersom de är limmade, brukar de ge med sig. Om du inte vill det, kan du köpa mindre partier levande sten och komplettera med alternativt kalksten som är billigare, vilket fungerar bra i botten på rev formationer. Sen kan du bygga upp på nytt utifrån önskemål.

Skicka litet bilder så vi andra får se hur det går...

Mvh Per 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Jeanette Johansson said:

är det stenen man bygger till gömställen och hålor eller är det sten plus korall eller hur gör man?

En del stenar har naturliga håligheter som små fiskar får plats i, annars kan man försöka pussla ihop stenar (och koraller) på olika sätt, även lim och plaströr kan användas till detta.

 

Quote

och jag vill ju så gärna ha en liten puff fisk i mitt akvarium, och har sett och hört andra som har en ihop med clownfiskar och kardinaler tex, så det ska väl inte vara någon fara eller kommer  puff fisken till slut bli för stor för 80 liter?

Släktet Canthigaster skall enligt uppgift bli max 10cm, skulle din verkligen bli så stor kan du ju alltid sälja den eller skaffa ett större akvarium i framtiden. Däremot vet jag inte hur säkra de är ihop med lägre djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp två komponents lim från akvarieaffär.. De brukar komma i två tuber eller burkar där man tar samma mängd av båda och blandar som sedan kan formas runt fraggen och stenen där det ska fästas... Lim finns hos nästan alla saltvattensbutiker.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...