Gå till innehåll

Karantänsakvarium


taspan78

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa

 

vad tycker ni om karantänsaquarium

? Jag förstår att inte alla har det men att det är en bra grej att ha ,eller?

jag har börjat samla mina fiskar och koraller och tänker att det är bra idé att skaffa en sån.

frågan är hur stor måste det vara, ska det står hella tiden som en vanlig aquarium?Ska man ha fiskar som ska vara hela tiden där inne eller ska det vara tom?

kan man till ex. Köpa en nano aquarium på kanske 80-100L och har det som katantänaquarium?

tacksam för alla synpunkter och tips

 

hälsn

 

tasos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En karantän är alltid bra att ha för att stoppa in nyinköpt fisk i för att kolla parasiter och för acklimatisering. 

De vanligaste är att man har sumpen som karantän, men det finns ingen regel att man ska göra si eller så.

Det är upp till var och en... Själv har jag två system. Ett under akvariet på 60L där man kan stoppa in fisk som behöver lugn och ro eller där man ska medicinera. Sen har jag en hamsterbur i pvc som jag borrat en massa hål i. Den brukar jag sänka ner i akvariet och ha i en del levande sten i när jag köpt ny fisk. Då ser de varandra och kan känna doften av varandra. Där kan de gå någon dag eller några dagar om så behövs... Eventuella sjuka fiskar får gå i en egen burk under akvariet där man kan medicinera utan att man får in det i akvariet. Totalt alltså tre möjliga lösningar i mitt fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En karantän är alltid bra att ha för att stoppa in nyinköpt fisk i för att kolla parasiter och för acklimatisering. 
De vanligaste är att man har sumpen som karantän, men det finns ingen regel att man ska göra si eller så.
Det är upp till var och en... Själv har jag två system. Ett under akvariet på 60L där man kan stoppa in fisk som behöver lugn och ro eller där man ska medicinera. Sen har jag en hamsterbur i pvc som jag borrat en massa hål i. Den brukar jag sänka ner i akvariet och ha i en del levande sten i när jag köpt ny fisk. Då ser de varandra och kan känna doften av varandra. Där kan de gå någon dag eller några dagar om så behövs... Eventuella sjuka fiskar får gå i en egen burk under akvariet där man kan medicinera utan att man får in det i akvariet. Totalt alltså tre möjliga lösningar i mitt fall...

Tack för detta

När du säger att du har två system,den mindre har också hela utrustningen ,sumpen,filter,lampor,pumpar etc?Och man gör hela process men vattenbyte och kontroller som i det huvudkaret?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder ett separat karantänsakvarium främst för att hindra nya fiskar från att smitta de jag redan har. Det är ett enkelt 100l kar med bara en pump, lite levande sten och mycket gröna trådalger och copepoder som de nya fiskarna kan äta av (dessutom tar trådalgerna upp eventuellt näringsöverskott). Man kan låta någon billig fisk (t ex ett par mollies eller guppies som vants vid saltvatten?) gå i det kontinuerligt för att lugna de nya, men det är inget jag gör. Jag byter inte heller vatten i karantänskaret, men kanske det behövs om man matar väldigt mycket. Jag har aldrig medicinerat i det här karet, skulle en fisk bli sjuk i det hade jag antingen behandlat den i ett tredje kar eller låtit naturen ha sin gång. Men typiskt nog har inte enda fisk blivit sjuk just sedan jag började med karantän...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla har inte några filter eller annan teknisk utrustning. Bara vattencirkulation. Vattnet kommer från stora tanken och för med sig allt nyttigt från den tanken. Jag har automatisk vattenpåfyllning från vattenreservoiren dvs osmos tanken/sumpen till huvudtanken, sedan en i karantänen från stora tanken. Så när vattnet dunstar i stora burken fylls det på med osmos och likadant i karantänen. Det blir en massa burkar, men då allt får plats under akvariet så är det lugnt (Tycker frugan, som är den som ska vara glad för att man ska få hålla på i fred...)

Om fisken inte är sjuk, utan ska acklimatiseras efter inköp. Då har jag den i huvudtanken i en hamsterbur som jag borrat överallt så den får vattenflöde och samma vatten som i huvudburken. I den har jag levande sten så fisken kan gömma sig och känna sig trygg. Där får den gå några dagar tills man ser att den inte utvecklar prick eller annat... Samtidigt kan då nyfikna fiskar simma runt och titta och lukta utan att kunna röra den.... Om jag jag trots allt skulle få en sjuk fisk, så flyttar jag över den till karantän som går med samma vatten från huvudtanken men då kan både medicinering ges som man inte kan ha i sps burk mlf. Där kan man medicinera med koppar och annat som man inte vill ha i huvudtanken. Man kan även ändra salt mm för att behandla allt möjligt. Till den burken har jag även en UVC kopplad som kan döda alla parasiter om det skulle finnas. UVC:n går förstås bara om det är fisk i karantänen. I övrigt har jag ingen belysning i karantänen. Detta då sjuka fiskar oftast mår bättre om de går i mörkare miljö. 

Ändrat av per.w
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla har inte några filter eller annan teknisk utrustning. Bara vattencirkulation. Vattnet kommer från stora tanken och för med sig allt nyttigt från den tanken. Jag har automatisk vattenpåfyllning från vattenreservoiren dvs osmostanken/sumpen till huvudtanken, sedan en i karantänen från stora tanken. Så när vattnet dunstar i stora burken fylls det på med osmos och likadant i karantänen. Det blir en massa burkar, men då allt får plats under akvariet så är det lugnt (Tycker frugan, som är den som ska vara glad för att man ska få hålla på i fred...)
Om fisken inte är sjuk, utan ska acklimatiseras efter inköp. Då har jag den i huvudtanken i en hamsterbur som jag borrat överallt så den får vattenflöde och samma vatten som i huvudburken. I den har jag levande sten så fisken kan gömma sig och känna sig trygg. Där får den gå några dagar tills man ser att den inte utvecklar prick eller annat... Samtidigt kan då nyfikna fiskar simma runt och titta och lukta utan att kunna röra den.... 

Men om du har nyinköpta fiskar i huvudtanken (i hamsterburen) då alla sjukdomar som eventuell fiskarna bära ska smitta dina andra invånare eller? Jag tänkte att meningen för att ha en karantän är för att hindra en sån senario...
Eller har jag förstått fel?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, förlåt det är två steg..... Först karantän för att få bort parasiter och kontroll av sjukdom...
Steg två hamsterbur i stora för acklimatisering.

:) nu är jag med:)
Vad äger rum första steget?i den 60l som du har under huvudkaret eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis... Först droppmetoden i påsen där du har den från butiken. Sen in med den i i karantänen. Litet levande sten kan du ha där om du inte medicinerar med koppar mm. Låt den gå där för att den ska kunna justera saltbalans och byta vatten i cellerna. Det är bra om den går där några dagar så man får bort stress. Det är det som kan orsaka sammetssjuka, prick eller bara stressdöd... När det är klart så för man över den till hamsterburen som i mitt fall hänger i ena hörnet på akvariet. Där ska man ha litet levande sten så den kan simma in och gömma sig. och få litet skydd. Där kan den gå i två/tre dagar för att de andra ska kunna simma runt och se och känna på dofter.... Sen låter du den bara simma ut i akvariet någon morgon.... Inte kväll som många gör. (Då blir det ofta så att de andra fiskarna börjar slåss med den nya om sina gömställen, så då får den ofta inte vara ifred... Om den går in på morgonen, så har de en dag på sig att pissa revir.)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör kanske skilja på "karantänskar" och "avstressningskar" (är det rätt ord?) eftersom tekniken och målsättningen är lite olika:

-Ett karantänskar är till för att skydda de gamla fiskarna från nya sjukdomar, även om det innebär att man måste offra den nya fisken. Ett sådant kar kan man tömma och rengöra mellan varje fiskinköp, därför innehåller det ingen levande sten. Vattenreningen kan göras med ammoniakbindare, vattenbyten och/eller svampfilter (där filtersvampen fått mogna i visningskaret).

-Ett avstressningskar är till för att den nya fisken skall slappna av och lära sig äta ifred, detta stärker samtidigt fiskens immunförsvar men garanterar inte att den är sjukdomsfri när den flyttas till visningskaret. Ett sådant kar är alltid igång och innehåller LS, sand, alger och copepoder som fisken kan äta. Vattenreningen sköts av LS, grönalgerna och eventuellt vattenbyten. Om fisken trots det blir sjuk blir det lite problematiskt om man inte vill medicinera direkt i avstressningskaret, för även om man medicinerar fisken i ett tredje kar kan kan det finnas kvar parasiter i avstressningskaret. :-(

Vad gäller acklimatisering så har jag samma salthalt i karantänskakvariet som i vattnet fisken kom med, vilket gör acklimatiseringen snabb och smärtfri både för mig och fisken. Det enda man behöver göra är att vänja fisken vid temperaturen (och kanske pH). Efter att jag började med denna metod har fiskarna varit helt avslappnade när jag släppt i dem i karantänskaret. När det en månad senare är dags att flytta dem har jag ändrat salthalten till samma som i visningskaret, vilket gör den flytten lika enkel.

Ändrat av Christian J
Tillägg
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör kanske skilja på "karantänskar" och "avstressningskar" (är det rätt ord?) eftersom tekniken och målsättningen är lite olika:

-Ett karantänskar är till för att skydda de gamla fiskarna från nya sjukdomar, även om det innebär att man måste offra den nya fisken. Ett sådant kar kan man tömma och rengöra mellan varje fiskinköp, därför innehåller det ingen levande sten. Vattenreningen kan göras med ammoniakbindare, vattenbyten och/eller svampfilter (där filtersvampen fått mogna i visningskaret).

-Ett avstressningskar är till för att den nya fisken skall slappna av och lära sig äta ifred, detta stärker samtidigt fiskens immunförsvar men garanterar inte att den är sjukdomsfri när den flyttas till visningskaret. Ett sådant kar är alltid igång och innehåller LS, sand, alger och copepoder som fisken kan äta. Vattenreningen sköts av LS, grönalgerna och eventuellt vattenbyten. Om fisken trots det blir sjuk blir det lite problematiskt om man inte vill medicinera direkt i avstressningskaret, för även om man medicinerar fisken i ett tredje kar kan kan det finnas kvar parasiter i avstressningskaret. :-(

Vad gäller acklimatisering så har jag samma salthalt i karantänskakvariet som i vattnet fisken kom med, vilket gör acklimatiseringen snabb och smärtfri både för mig och fisken. Det enda man behöver göra är att vänja fisken vid temperaturen (och kanske pH). Efter att jag började med denna metod har fiskarna varit helt avslappnade när jag släppt i dem i karantänskaret. När det en månad senare är dags att flytta dem har jag ändrat salthalten till samma som i visningskaret, vilket gör den flytten lika enkel.


Tack för det Christian!
Jätte bra förklarat :)
Så du har ett karantänskar som du håller dina nyköpta fiskar i ca en månad innan flyttning till visningskaret eller?Och karantärskaret fungerar utan LS eller skummare osv right?
Och efter du flyttar fisken till visningskaret då tömmer och rengör du karantänskaret....nu fattar jag...
Som acklimatiseringsplats kan det väl
Vars sumpen i mitt huvudkar eller?




Sent from my iPhone using Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, taspan78 said:

Så du har ett karantänskar som du håller dina nyköpta fiskar i ca en månad innan flyttning till visningskaret eller?

Nej jag använder bara avstressningskar en månad (skrev lite fel i förra inlägget). Blir fisken sjuk där vet jag inte riktigt vad jag skall göra, eftersom jag inte har fler kar att flytta den till, så om fisken inte tillfrisknar får den helt enkelt dö och sedan får avstressningskaret gå tomt ett par månader så alla parasiter i det dör ut.

 

Jag vet inte vilket som är bäst av karantäns- eller avstressningskar, jag råkade helt enkelt ha ett par bitar LS över som jag förvarade i mitt 100l-kar, därför blev det naturligt att placera nya fiskar där.

 

Quote

Och karantärskaret fungerar utan LS eller skummare osv right?

Ja vill man medicinera eller montera ner det efteråt är det bäst att inte använda LS. Skummare är bra men behövs nog inte om man har t ex filter för att bryta ner ammoniak.

 

Quote

Som acklimatiseringsplats kan det väl Vars sumpen i mitt huvudkar eller?

Menar du acklimatisering från karantäns- eller avstressningskaret till huvukaret? Ja sumpen eller en bur borde gå utmärkt. Fördelen med en bur i huvudkaret är att fiskarna kan vänja sig vid att se varandra.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...