Gå till innehåll

Gärna tips vid uppstarten


Mudar

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Har köpt mitt första RS MAX 130 och ska börja köpa allt som behövs för att få igång karet med hjälp av erfarna här.

 

Har gjort en lista och tänkte kolla med er om jag gjort rätt!

 

-Redsea Coral Pro Salt 7kg

-Redaea startkit

-Redsea komplett multitest

-Salinity refractometer

-Levande sand live reef base pink 10kg

-Levande sten runt 13 kg

 

Och har beställt LED lysramp istället för originals lysrören

 

Har tänkt mig använda kranvatten !!

 

Hoppas att jag har rätt val med grejerna eller har ni nåt förslag att komplettera eller ändra ??

 

Tack på för hand

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad innehåller Red Sea Start Kit (och RS MAX 130 för den delen)? Det jag saknar annars i listan är en värmare.

10kg sand är nog inte för mycket men du klarar dig kanske med en tredjedel beroende på hur tjockt lager du vill ha (jag har 15kg i 300l, vilket ger 2-3cm tjockt lager). Även 13kg LS låter lite mycket, tumregeln 1kg/10l vatten behöver man inte bry sig om, ta istället så mycket att du blir nöjd med inredningen.

Kranvatten kanske eller kanske inte funkar beroende på var du bor (se även befintliga trådar om osmosvatten).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad innehåller Red Sea Start Kit (och RS MAX 130 för den delen)? Det jag saknar annars i listan är en värmare.

10kg sand är nog inte för mycket men du klarar dig kanske med en tredjedel beroende på hur tjockt lager du vill ha (jag har 15kg i 300l, vilket ger 2-3cm tjockt lager). Även 13kg LS låter lite mycket, tumregeln 1kg/10l vatten behöver man inte bry sig om, ta istället så mycket att du blir nöjd med inredningen.

Kranvatten kanske eller kanske inte funkar beroende på var du bor (se även befintliga trådar om osmosvatten).


Tack för svaret
Startkit jag skulle ha är "Reef Mature Pro Kit"
https://www.zoo.se/red-sea-reef-mature-pro-kit.html

Egentligen skulle jag beställa allt online eftersom jag inte har nån affär i närheten som har saltvattens tillbehör i Uddevalla. Så vet inte om det finns nåt salt som passar kranvatten att beställa!

Men värmaren har jag självklart på baksidan i karet.

Men tror du att 10 kg LS räcker?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad innehåller Red Sea Start Kit (och RS MAX 130 för den delen)? Det jag saknar annars i listan är en värmare.

10kg sand är nog inte för mycket men du klarar dig kanske med en tredjedel beroende på hur tjockt lager du vill ha (jag har 15kg i 300l, vilket ger 2-3cm tjockt lager). Även 13kg LS låter lite mycket, tumregeln 1kg/10l vatten behöver man inte bry sig om, ta istället så mycket att du blir nöjd med inredningen.

Kranvatten kanske eller kanske inte funkar beroende på var du bor (se även befintliga trådar om osmosvatten).


RED SEA MAX består av skummare, värmare, 2 lysrör med timer för nattläge och har två små cirkulation pumpar. Och allt sitter på baksidan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Red sea coral pro saltet är avsett för osmosvatten. Kolla med butiken vad de rekommenderar för ditt kranvatten.

Tack för tipsen
Men har inga affärer i närheten att kolla med. Vet inte om det finns och beställa nåt special salt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Mudar said:

Men tror du att 10 kg LS räcker?

Det kan det mycket väl göra. Hur stor plats stenen tar beror på densiteten, som kan variera mycket. Mer sten ger även bättre denitrifikation, men hur mycket man behöver till det beror helt på hur mycket man matar. I mitt 300l-kar har jag bara ca 5-7kg(?) utan att NO3 stiger, men jag matar ganska sparsamt och har en väldigt öppen aquascape.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Catchio said:

"Red sea coral pro saltet är avsett för osmosvatten. Kolla med butiken vad de rekommenderar för ditt kranvatten.

Man får ju kanske lite mer av de ämnen som följer med kranvattnet (t ex kalcium om man har hårt vatten), frågan är hur viktigt det är i praktiken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får ju kanske lite mer av de ämnen som följer med kranvattnet (t ex kalcium om man har hårt vatten), frågan är hur viktigt det är i praktiken?

Men vad ska man välja för salt isf?

 

Och är det stor risk med kranvattnet i framgång?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Red Sea Coral Pro till Göteborgs kommunala vatten utan problem (dock inga koraller, fast fisk och kräftdjur mår bra), men kvalitén på kranvatten kan skilja sig väldigt mycket på olika platser.

 

Bor du Uddevalla som det står i profilen? Har du kommunalt vatten eller egen brunn? Nya kopparrör i huset?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Red Sea Coral Pro till Göteborgs kommunala vatten utan problem (dock inga koraller, fast fisk och kräftdjur mår bra), men kvalitén på kranvatten kan skilja sig väldigt mycket på olika platser.
 
Bor du Uddevalla som det står i profilen? Har du kommunalt vatten eller egen brunn? Nya kopparrör i huset?

Visst bor i Uddevalla och kommunalt vatten, tror att har kopparrör i lägenheten


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...