Gå till innehåll

DeBary Uvc + Ac vs Deltec


Doris

Rekommenderade inlägg

Hej

Undrar om ja har gjort en bra affär när ja köpte mitt nya Debary AN-55w uvc ska ha den till mitt nya 1300l kar

ska ge 3000 kr för de o de är helt nytt

Bra eller Dålig ? Uvc

Står i manualen att debary an-55 ska klara akvarium upp till 9000L ska man lita på de i så fall ska ju inte 1300l vara något

Tar en fråga till i samma :

Resten av sakerna jag ska köpa till akvariumet får bli Aqaucare - eller deltec inget annat

Vad skulle ni välja Ac eller Deltec

Skummare : Ac 2000v vs Deltec AP-702

Nitratfilter : ADN 110 vs Deltec Nitratfilter 3

Kalkmixer : KWR 110 vs Deltec KM 500s

Kalkreaktor :Turbo Kalkreaktor Size 2 vs Deltec PF600 + magnetventil <-- Aquacare size 2 är ju för 1000L men den måste man väl kunna köra lite hådare bara , Eller har ja fel ?

Kanske lite dumma fråger , ganska dyr investering:smiley3:

tacksam för alla svar

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Undrar om ja har gjort en bra affär när ja köpte mitt nya Debary AN-55w uvc ska ha den till mitt nya 1300l kar

ska ge 3000 kr för de o de är helt nytt

Bra eller Dålig ? Uvc

Står i manualen att debary an-55 ska klara akvarium upp till 9000L ska man lita på de i så fall ska ju inte 1300l vara något

Tar en fråga till i samma :

Resten av sakerna jag ska köpa till akvariumet får bli Aqaucare - eller deltec inget annat

Vad skulle ni välja Ac eller Deltec

Skummare : Ac 2000v vs Deltec AP-702

Nitratfilter : ADN 110 vs Deltec Nitratfilter 3

Kalkmixer : KWR 110 vs Deltec KM 500s

Kalkreaktor :Turbo Kalkreaktor Size 2 vs Deltec PF600 + magnetventil <-- Aquacare size 2 är ju för 1000L men den måste man väl kunna köra lite hådare bara , Eller har ja fel ?

Kanske lite dumma fråger , ganska dyr investering:smiley3:

tacksam för alla svar

Magnus

Hej, jag satt och funderade på samma fråga för 3 veckor sen när jag skulle upgradera min utrustning, och mitt val blev deltec AP-702, PF600s, och hade den lilla mixern sen innan som jag behållt, med tanke på att jag knappt kommer att köra med den... Men när jag skall handla nitrat filter som skall bli i slutet på månaden så kommer jag köpa ADN110 , med tanke på den interna cirulationen som den har som deltec:n saknar. Är helnöjd med skummaren, den lät rätt mycket första veckan men när pumparna hade gått in sig så blev den riktigt tyst, trots att det sitter eheim pumpar på den som man trodde skulle vara tysta ifrån början

Om kalk reaktorn är där inte så mycket att säga , mer än att den gör sitt jobb....

/Mvh Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående ditt köp så är väl ett 63 watts uvc för 3000 spänn inte ett dåligt köp se bara till att de får de 6000 literna i flöde som de ska ha så funkar de säkert jättefint för dej.

Skummare : Deltec AP-702 eller bubbelking (Ta en titt på dom i verkligheten AC e inte med å tävlar)

Nitratfilter : ADN 110 (funkar utmärkt)

Kalkmixer : KWR 110 (smartare upplägg än vispen)

Kalkreaktor : Schuran hade jag köpt har ingen erfarenhet av kalkreaktorer men om jag hade köpt en idag skulle de varit en Schuran.

Bara vad jag själv tycker å ingen pekpinne. Hoppas de kan va till hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är rätt så ny så kanske en dum fråga.

men jag måste fråga för att kunna lära mig.

vad är skilnaden på

kalkmixer och Kalkreaktor?

Kalkmixer mixar kalciumhydroxid med påfyllningsvattnet. Dvs vanligt kalkvatten.

Kalkreaktorn utvinner kalk från kalksten genom att man sänker PH i tillfört akvarievatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted

Du kör en Deltec AP-702 eller har ja fel

i så fall är du nöjd me skummaren?

Vilken bubbel king ska man ha då till 1300l + sump

Får ringa till bengt på marinakvariumet angående bubbelkingen har för mig att han hade en ny stående när ja var där sist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag önskar jag körde en AP-702 men när jag fick hem den å försökte klämma in den på plats så var jag tillslut tvungen att ge upp så nu kör jag en AC 1000V. Ap-702an står på golvet hos Bengt och han har ju en BK där med som sagt. Anledningen att jag hellre hade haft en AP-702 eller BK är mängden luft dessa drar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag önskar jag körde en AP-702 men när jag fick hem den å försökte klämma in den på plats så var jag tillslut tvungen att ge upp så nu kör jag en AC 1000V. Ap-702an står på golvet hos Bengt och han har ju en BK där med som sagt. Anledningen att jag hellre hade haft en AP-702 eller BK är mängden luft dessa drar.

Ska ta o titta på dom skummarna när ja är i gbg nästa gång

skulle vara roligt o titta på ditt akvarium live ted :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Deltec KM 500 i ett 800 liter kar.

Jag kör kalkmixern efter osmosvattnet.

Kalk-mixern har ett problem när man kör mer än ca en liter vatten genom den vid ett och samma tillfälle

och det är att ut-vattnet blir lite väl "vit-grumligt" av kalsiumhydroxiden.

Jag skulle kunna köra typ 50 småskvättar per dag, så blir ut-vattnet ifrån kalk-mixern inte grummligt,

men då fungerar inte osmosen på ett bra sätt,

då första skvätten (några deciliter) från osmosen är inte rent,

om osmosfiltret stått utan tryck en längre stund.

Just nu fyller jag på vatten 4 gånger per dag (ca 30 min per gång och styrs automatiskt med timer och nivågivare)

och fyller på nästan 2 liter per gång.

Det innebär att jag får ca 1 liter skitigt osmosvatten per dag (av 6-8 liter) dvs 15% av osmosvattnet är "skitigt"

och ca 4 liter grummligt kalk-vatten per dag.

Kanske kan KWR110 vara ett bättre val än Deltec KM500,

men jag har inga erfarentheter av KWR110.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...