Gå till innehåll

Red Sea Reefer 170, Första saltkaret


Jokkmokksjocke

Rekommenderade inlägg

Buffra upp Magnesium först, sedan KH och sist Ca.

Men var vaksam på Mg-test, de kan vara luriga att få till rätt och har oftast en felmarginal på ca 30ppm, utöver eventuell felmätning...

Gör flera Mg-tester med en dags mellanrum så du får ett snittvärde, då är du rätt så "safe".

 

Vad får du fram för värde på Mg?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, Ouscazz sa:

Buffra upp Magnesium först, sedan KH och sist Ca.

Men var vaksam på Mg-test, de kan vara luriga att få till rätt och har oftast en felmarginal på ca 30ppm, utöver eventuell felmätning...

Gör flera Mg-tester med en dags mellanrum så du får ett snittvärde, då är du rätt så "safe".

 

Vad får du fram för värde på Mg?

 

Japp precis så sa min husgud på Triton också :-) ....jag har mätt detta hittils:

 

2:April 1185

6:e April 1035

7:e April hällde i efter uträkning 300g Magnesium

8:e April 1215, Och hällde i 120g till

Skall mäta imorgon och skall göra flera mätningar på rad då jag misstänker att de inte är riktigt exakt.

 

Antar också att de förbrukas, Mg, Kh, Ca när jag sedan har saker i karet. Fick rekommendation att köra Aquacalculator för att räkna fram doseringen i framtiden. Men mottager gärna tips på hur man skall göra och tänka.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Whoaaa!!

Om det är magnesiumhydroxid i pulverform du pratar om är det max 24 gram per 100 liter vatten två gånger per dygn vi pratar om. I ditt fall max 2 ggr 41 gram per dygn.

Kan du verifiera detta?



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte det är aquaforest magnesium. De är någon form av korid då den höjer salt nivån lite också. 10g per 100liter för att höja 12mg. Jag har frågat i butiken för jag vart sjukt osäker på om jag skulle hälla så mycket. Och normalt kanske man inte skulle köra så mycket på en gång men jag har inget i karet så jag tryckte på. Mäter mer magnesium men alla andra värden ser bra ut....har jag gjort galet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då är det nog ingen fara.

Här hittar du bra instruktioner för att justera värdena i vattnet. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

 

Men, tänk på att det är rysligt lätt att mäta fel när man kollar magnesiumhalten i vattnet, en enda droppe vatten mer eller mindre kan ställa till det. Därför är det väldigt viktigt att inte tillsätta någon förrän man ser en trend efter en serie av mätningar över t.ex. en veckas tid.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Ouscazz sa:

Ok, då är det nog ingen fara.

Här hittar du bra instruktioner för att justera värdena i vattnet. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

 

Men, tänk på att det är rysligt lätt att mäta fel när man kollar magnesiumhalten i vattnet, en enda droppe vatten mer eller mindre kan ställa till det. Därför är det väldigt viktigt att inte tillsätta någon förrän man ser en trend efter en serie av mätningar över t.ex. en veckas tid.

 

Glömde säga tack! Sov dåligt i natt :-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir fattig när man åker till Triton, alltid något man känner att man vill ha....hehe.

Köpte ett nytt mg-test men också ett nytt Nitrat-test då jag ville testa Red Sea´s test, tycker Salifert är lite oklart eller så har jag svårt att se färgen. Testade de nya och tycker mig förstå det bättre. Skall testa mer imorgon.

 

Gjorde 3st mg-test med snitt på 1450. Och Kh ligger just nu på 8,3 så jag körde i lite Ca idag så får vi se vad de ger för resultat.

Nu tror jag det börjar närma sig lite grejor att ha i akvariet.

Ändrat av Jokkmokksjocke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red Seas tester är jättebra, jag har gått över helt till dem förutom fosfat som jag mäter med en Hanna Checker.

Mg 1450 är för högt, men ingen fara. Låt det sjunka till 1350 och håll det sedan där.

KH 8,3 är ett ok värde.

Vad har du för Ca värde?

 

Egentligen behöver du inte bry dig så mycket över KH/Ca/Mg innan du börjar sätta koraller i karet. Ta det med ro och håll koll på salthalt, temperatur och nitrit i första hand. När nitrit visar noll börjar det bli dags att sätta i levande.

 

Gå inte i fällan att börja mixtra med tillsatser i vattnet innan du har riktig koll på vad du håller på med, det är stor risk för haveri om man gör fel.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Ouscazz sa:
Red Seas tester är jättebra, jag har gått över helt till dem förutom fosfat som jag mäter med en Hanna Checker.
Mg 1450 är för högt, men ingen fara. Låt det sjunka till 1350 och håll det sedan där.
KH 8,3 är ett ok värde.
Vad har du för Ca värde?

 


Ca ligger 390 mätt idag. Har blandat i lite Ca idag.

Hehe, Jag har beställlt en Hanna checker för fosfaten idag faktiskt. För de är lögn att se vad det är med Salifert. Jag såg BRS TV avsnittet där de testar dem och de verkar väldigt bra. Såg även några filmer där de jämförde salifert, nyos och red sea tester. Alla var bra och dåliga på olika saker men de flesta mätte bra.

Skickade in ett test på mitt osmosvatten och akvarievatten idag. Körde inte triton utan någon nytt från Polen, antar att de är typ Aquaforest. Kostar 199 för salt och 299 för både osmos och salt. Tritonbutiken hade testat och sa att de var bra men kanske inte lika bra orsaksbeskrivning som tritontestet. Köpte 2 extra för saltvattnet så kan man ju skicka ett i månaden så har man bra koll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa:

Skickade in ett test på mitt osmosvatten och akvarievatten idag. Körde inte triton utan någon nytt från Polen, antar att de är typ Aquaforest. Kostar 199 för salt och 299 för både osmos och salt. Tritonbutiken hade testat och sa att de var bra men kanske inte lika bra orsaksbeskrivning som tritontestet. Köpte 2 extra för saltvattnet så kan man ju skicka ett i månaden så har man bra koll.

 

 

Spar de pengarna, du behöver inte veta allt det än. Det borde säljaren butiken ha sagt åt dig tycker jag...

Som sagt var, nitrit, temp och salthalt är det enda du behöver hålla reda på ett tag framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Spar de pengarna, du behöver inte veta allt det än. Det borde säljaren butiken ha sagt åt dig tycker jag...
Som sagt var, nitrit, temp och salthalt är det enda du behöver hålla reda på ett tag framöver.


Får erkänna att jag nog sålde in att köpa testerna själv..haha. Är ganska bra på det.
Jag vill gärna testa samt att dubbelkolla mina egna tester så jag ver att jag inte har något farligt i karet nu när det snart är dax för levande.

Uppskattar dock det du säger och den hjälp du ger enormt mycket tack!

Jag kör aquamedic twin med sensor och titan värmaren som styrs via twin uttaget. Måste säga att det funkar riktigt bra hittils. De ligger alltid inom 25,4-25,9 hela tiden. Kollar fler ggr per dag. Och testar med en tempsticka och en IR-mätare för att trippel checka. :-)

När ska man börja med vattenbyte tycker du@Ouscazz


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta med vattenbyte tills karet är helt färdigcyklat, det tar väl normalt en dryg månad eller så. Jag minns inte riktigt men jag har för mig att det tog 4-6 veckor när jag startade med färsk sten.

Låt karet gå med ro, pilla så lite som möjligt. Låt karet gå igenom sina olika algfaser. Mät nitrit ett par gånger i veckan de närmaste veckorna.

Du har säkert läst det förr, men det allra viktigaste i den här hobbyn är tålamod. Det är lättare att få det att gå åt skogen genom att göra för mycket än att göra för lite.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp tålamod :-)

Har mätt 0 nitrit hela veckan. Som jag förstått så verkar det som jag har en fungerande cykel? Jag får min skummare nu i veckan men undrar om jag kanske behöver göra något eller få i levande för att få igång någon annan proces?




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Ouscazz sa:

Ok, har du mätt nitrat?

 Tjena

 

4:a idag också, kanske 5... mätte med både Salifert och Red Sea.

 

I övrigt så är mg 1515 lite högt, Ca också på 490, Kh 8, Nitrit 0 och fosfat 0,1. Ph låg på 8.0 inget ljus på. Dock ökar jag det en timme tills imorgon. 

Är också livrädd att jag har en Palythoa på en av stenarna....:hide:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...