Gå till innehåll

Planering för nytt kar - 200 x 50 x 50


Julgran

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har börjat planera för ett större kar. Dessvärre tvingar vardagsrummets utseende mig till ett antal kompromisser. Mitt största problem är höjden.

Som det ser ut just nu så planerar jag för ett kar med följande mått:

Längd: 180 – 200 cm

Höjd: 50 cm

Djup: 50 cm

Bänk 55 cm hög

Kar 50 cm hög

Tänkbar belysning 2 x 250 w + 2 x 80w T5 (120 cm) alternativt 2 x 150 w + 2 x 80w

(belysningsarmaturen får max vara 10-12 cm i höjd för att hamna ca 25 cm ovanför karets övre kant)

Totalhöjden jag har att arbeta med är 147 cm. Inom denna höjd måste karet, bänk med sump och belysningen rymmas. Däremot kan hänganordningen för belysningen sticka upp ovanför denna maxhöjd. (karet kommer att stå under ett fönster vars fönsterbräda börjar vid 147 cm ovanför golvet)

Med en inre maxhöjd av 47-48 cm i bänken, finns det skummare som är så pass kompakta att man får plats under bänken?

(givetvis måste man kunna göra rent utan att montera bort halva akvariet)

Helst skulle jag velat ha höjden 60 cm och djupet 60 cm, men eftersom hela livet är en stor kompromiss så kan inte höjden bli högre utan att minska på bänkens höjd. Och då får jag inte plats med en skummare, eller finns det så pass kompakta skummare?

Djupet på 50 cm har mest med ”hustru-acceptansen” att göra. Hon tycker 60 cm tar för mycket utrymme av vardagsrummet. Så det får jag vackert acceptera om jag nu vill ha akvarium överhuvudtaget.

Är det någonting gällande formatet som jag bör tänka på? 180 x 50 x 50 räknas väl som ett ”standardformat”, eller? Finns det några nackdelar med valet av format? Är det bättre eller sämre att öka eller minska längden? Jag tror att jag max får plats med 210 cm i längd utan protester hemma.

Jag tänkte ha karet borrat i övre sidan med avrinning ner till en sump. Kan det vara ok?

Eftersom djupet inte får vara för stort så kan jag inte gömma rör och dyl bakom karet. Utan jag kan bara ha rör på ena kortsidan och sen får jag försöka dölja rören så gott det går. Är det någon som ser några problem med en sån lösning?

Bänken tänkte jag snickra ihop efter trådar här på forumet och sen sätta på IKEAs köksluckor och sidor med ekfanér. Ev lister i borstat rostfritt på kanterna av bänken om jag kan hitta det till vettiga priser.

Designen ska vara modernt och stilrent formgiven och helst se ut att vara tillverkad av ek eller teak. (annars får jag inget akvarium för regeringen hemma)

Vad tror ni, kan det tänkas bli något av det hela?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra med ett 180 kar då många färdiga snygga armaturer är 180

Att dra ytavrinningen vid sidan funkar bra den bör ju ej bygga mer än rörets diamater+genomförningen så säg max 10cm

Nja jag tycker iallafall att du skall upp till 60cm i bänken. Finns kompakta skummare men de ligger säkert minst 50cm höga

Ja jag tycker att du verkar ha en överseende fru/sambo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang - om jag ökar bänkens höjd så är det något annat som måste minska. bänk 60 + kar 50 = 110 + 25 upp till HM = 135 cm. Det ger max 10 cm till armaturerna. Superthin HM...

Roger W - tänkte på det förut, men det måste vara fri insyn från båda kortsidorna (rördragningen borträknat). Annars blir inte hustru-acceptansen tillräckligt hög. hon vill inte ha ett "akvarium inbyggt i ett skåp". Har redan försökt med det...om än bara på ena kortsidan. "Antingen eller" som hon säger i det här fallet.

Robbygg - precis vad jag funderar på. Eftersom djup och höjd blir en kompromiss så kanske jag ska maxa längden om inte priset drar iväg för mycket för karet.

Mer tips och tänkvärdheter önskas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att bygga så stort som möjligt från början!!

Mitt är 200Längd 65Höjd 62Bredd Och jag retar mig att det inte var djupare

i bredd för att kunna få till större revpelare.

Bredden är otroligt viktig för att inte begränsa sig och få till djupet tycker jag.

Beror ju helt och hållet hur man tänkt ha det och vad man gillar men visst är det

läckert med ett djupt kar med stora sps-pelare:smiley27::smiley27:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...