Gå till innehåll

hjälp med sump och rör


hobbe_88

Rekommenderade inlägg

Hej Hej!

Skall snart flytta och tänkte då skaffa en ny sump. Den jag har nu är på 90l så tänkte ha en något större. Skulle också vilja ha lite förslag på hur jag skall bygga den med fack osv. Den jag har nu chansade jag mest med och den fungerade inte så jätte bra så e det med rören jag drog också. Har sett väldigt fina rör system har på forumet skulle vilja ha tips där också. Jag använder en ytavrinings låda och styr nu flödet tillbaka med en ventil.

Vore fint om nån skulle vilja lägga upp skisser eller liknande.

Även en ny bänk kommer att byggas :)

Såg en bild här på forumet på ett par t5 osram blue som var skruvade rätt på karet. kommer ihåg att det var något snack om att metallen kunde ärja (oj blev visst lite rörigt :snurrig: ) Skulle vara fint om nån kom ihåg den och kunde posta länken .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Hobbe!

Jag håller också på att bygga en sump. Jag har haft dessa tankar som finns i denna länken https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700&page=2 . Det finns några skisser i tråden där jag har utgått från artikeln om sumpar här på forumet. Detta är mitt i tråden om min uppstart men hoppas du kan få ut lite av detta.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör inte det svårare än det är, mät ut den storlek på sump du vill ha. Se till att du får plats med all utrustning och lägg till plats för sådant som kan till komma(större skummare, kalkreaktor, nitrat, fosfat och ozon reaktor...). Se sedan till att du får till några bubbel fällor innan returpumpen och glöm inte att göra sista facket där returen drar vatten inte är för litet. Mer fack behövs igentligen inte. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...