Jokkmokksjocke Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Har en liten fråga, Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit. Jag har ju börjat mäta lite för att lära mig testerna som jag tycker för övrigt är sjukt luddiga. Men de ger en indikation. Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är. Jag har haft igång det i fyra veckor nu. Ni som vet känns detta normalt? har cykeln startat etc..? Citera
Christian J Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 59 minutes ago, Jokkmokksjocke said: Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit. Nitrit (NO2) bildas först, det skall vara omätbart i ett stabilt akvarium. Nitrat (NO3) bildas av nitrit, det kan öka med tiden om du matar mer än vad som försvinner genom t ex bakteriell nedbrytning eller vattenbyten. Quote Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är. Har du noll nitrit (NO2), medan nitrat (NO3) varierar mellan 4-10ppm? Det låter helt normalt. Citera
Jokkmokksjocke Postat 8 april 2017 Författare Postat 8 april 2017 (ändrat) OK, kan det vara dax att kanske köra i någon Clown och och korall då ? Skriver 4-10 då det är omöjligt att se nyansen av de rosa Salifert testet. Ändrat 8 april 2017 av Jokkmokksjocke Citera
Christian J Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Kanske (beroende på vad det är för korall förstås), men skaffa algätare (t ex eremiter och snäckor) först av allt. Eventuellt kan nitriten stiga lite igen om du plötsligt börjar mata mycket, så öka matningen gradvis i början. Citera
Jokkmokksjocke Postat 8 april 2017 Författare Postat 8 april 2017 Får se hur det artar sig, så blir de väl nått senare i veckan. Tack :-)Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.