Gå till innehåll

Nivåer


Jokkmokksjocke

Rekommenderade inlägg

Har en liten fråga, 

 

Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit.

 

Jag har ju börjat mäta lite för att lära mig testerna som jag tycker för övrigt är sjukt luddiga. Men de ger en indikation.

Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är.

Jag har haft igång det i fyra veckor nu. Ni som vet känns detta normalt? har cykeln startat etc..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minutes ago, Jokkmokksjocke said:

Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit.

Nitrit (NO2) bildas först, det skall vara omätbart i ett stabilt akvarium. Nitrat (NO3) bildas av nitrit, det kan öka med tiden om du matar mer än vad som försvinner genom t ex bakteriell nedbrytning eller vattenbyten.

 

Quote

Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är.

Har du noll nitrit (NO2), medan nitrat (NO3) varierar mellan 4-10ppm? Det låter helt normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...