Gå till innehåll

Skydda öppen T5 armatur


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Jag har beställt en enkel 54W T5 armatur för att ersätta mitt nuvarande T8 som kompletterar min 2x150W MH med lit Atinic ljus. Armaturen har ett elektronisk HF don som är dimbart och är öppen och inte stänkskyddad. Den ska monteras i min överbyggnad och kommer att hamna ca 20cm från vattenytan. Vill gärna höra om tips över hur jag skyddar socklarna och donet med lite DIY.

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av Deltec's nya Actinic Pure rör. Jag beställde dimbart eftersom jag vill ha ljuset gradvis morgon och kväll. Vad jag främst vill är att få ett bra ljus som komplement till min MH som är på 11.000k för att ge koraller och fiskar lite finare färger och som kan passa till övergången mellan ljust och mörkt. Jag har hört och läst mycket gott om osrams 67:a, men är orolig att den skulle vara för blå (fast givetvis mycket billigare).

Tack på förhand!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

ditt don kommer att ta stryk som en gummistövel i solen an varm sommardag.

donen är hyperkänsliga för fukt och värme[därför avskyr jag T5 och håller prompt på T8]. att använda HF-don till akvaristik är lika dumt osm att hälla vatten i datorn, den kanske funkar ett tag men fukten knäcker den till slut.

du kan inte göra så värst mycket, donets planderade 30-60.000H komer att rinna iväg ganska fort med tanke på omständigheterna. det går inte skydda HF-donen i armaturerna om de inte håller i 65 och det gör inte era T5 armaturer tyvärr. om du kapslar in donet så överstigs TC tempen och donet blir varmt och livslängden förkortas enormt.

vad ska du göra med din T8 armatur nu då?

osram LXXW/67 är faktiskt mindre blå en deltecs s.k actinic.[insektsljus]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Praktiskt taget alla lysrörsarmaturer som säljs för saltvatten är gjorda med T5.

Tror du verkligen att du kan detta bättre än alla dessa tillverkare?

ja, jag tror jag kan det här bättre då detta är mitt område och att jag har erfarenhet.
Då får jag se det som förbrukningsvara och hoppas jag har tur.

M.v.h

Peter

precis. den kommer troligen att hålla länge om du har tur, men den har inte evigt liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Lysröret, går det bra att sillikona sladdkopplingar och kanter (flikarna) på donet för att skydda dom lite, eller riskerar man överhettning då och krypström?
silikon/silikongummi/silan leder inte.

du ska inte silikona på donet för då kan den överstiga maxtempen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte ha förkopplingsdonet i armaturen. Det går alldeles utmärkt att ha upp till 50 cm lång ledning som den kortaste till rören och de andra ledningarna längre. Interpet säljer separata förkopplingsenheter. Deltecs förkopplingsenheter för T5 UVC har betydligt längre sladdar än så mellan förkopplingslådan och lysröret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Du behöver inte ha förkopplingsdonet i armaturen. Det går alldeles utmärkt att ha upp till 50 cm lång ledning som den kortaste till rören och de andra ledningarna längre. Interpet säljer separata förkopplingsenheter. Deltecs förkopplingsenheter för T5 UVC har betydligt längre sladdar än så mellan förkopplingslådan och lysröret.
minst 1m på de stora modellerna.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till T5 skall man använda s.k skyddad armatur. (gäller även T8). För akvariebruk. Själva rören är inte känsliga men blir efter en tid saltbemängda. Jag tar då ut dom och spolar i varmvatten samt tar en svamp som fuktas i 10% saltsyra och torkar av. Gummipackningarna i anslutningarna rengör jag och strycker på ett tunt lager silikon. Detta gör jag var 6 mån. Dessutom byter jag rör efter ca 10000 brintimmar (12 tim/dag). Detta fungerar utmärk har aldrig haft ett avbrott eller kortis. Jag har 6x54W som hänger mycket nära ytan i kedjor så det är mycket lätt att lyfta ur armaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ingvar. På armaturen jag har beställt så är socklarna inte stänkskyddade. Jag har tänkt att skydda dom med exempelvis lite sillikonslang som jag trär över rör+sockeln, jag testar om detta räcker om jag följer dina råd om regelbunden skötsel.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...