DSB Postat 23 april 2017 Postat 23 april 2017 Tänkte köra lägre salthalt 1.010 i karantäns akvariet istället för att använda medicin. har en hel del torr levande sten över, fungerar den som "filter" med så låg salthalt ? Tycker det inte borde vara några problem. korkad fråga kanske, men bättre att fråga. Citera
DSB Postat 23 april 2017 Författare Postat 23 april 2017 (ändrat) Borde väl fungera, problemet blir väl om man måste medicinera koppar mm. Ändrat 23 april 2017 av DSB Citera
Christian J Postat 24 april 2017 Postat 24 april 2017 On 2017-04-23 at 2:44 PM, DSB said: har en hel del torr levande sten över, fungerar den som "filter" med så låg salthalt ? Tycker det inte borde vara några problem. Är den torr finns det ju inga bakterier kvar i den, men det borde inte vara några problem att låta en ny bakteriekultur växa upp bara för att det är låg salthalt. Citera
DSB Postat 24 april 2017 Författare Postat 24 april 2017 Jag tänkte på, om stenen är inkörd och man sänker salthalten. Vad händer då ?Skickat från min SM-A510F via Tapatalk Citera
DSB Postat 24 april 2017 Författare Postat 24 april 2017 Tänkte också att köra karet ett tag tomt med Mycket ljus, så det blir en hel del alger. Så att kirurger och liknande blir stimulerade att äta. Osv vad händer med algerna om man sänker salthalten ? Vad klarar de för salthalt ? Citera
Christian J Postat 26 april 2017 Postat 26 april 2017 Gröna trådalger från havet kan förmodligen tåla brackvatten, men jag vet inte hur mycket. Omvänt gäller förstås alger från sötvatten. Vad gäller bakterier så kanske sammansättningen ändras när salthalten sjunker, men stenen i sig fungerar säkert lika bra som bakteriefiltermedium i både sött och salt vatten, precis som konstgjorda filtermaterial. Citera
DSB Postat 27 april 2017 Författare Postat 27 april 2017 Okej, tack för svaret.Skickat från min SM-A510F via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.