Gå till innehåll

Räcker ljuset?


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Jag kör i dag med 2 st 250w MH + 58w Actinic lysrör över mitt 400 liters och det räcker bra.

Skall man ha en MH bör akvariet vara ganska kort och brett så att man får ljuset ut i hörnen.

1w per liter är en vanlig grundregel som stämmer skapligt för akvarier med normala mått och stenkoraller.

Höga och smala kar kräver mer ljus och om man väljer noga finns det koraller som går bra i svagare ljus också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tar mig friheten att låna tråden lite...

jag håller på att plocka ihop ett ca. 265l (kommer ej ihåg måtten exakt) + 105l sump.

jag har en 250w MH + 2x30w T8 (t8-rören kommer senare att bytas ut mot lämpliga t5)

kommer det räcka? djupet är 40-50cm om jag inte missminner mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om ljuset räcker eller inte beror ju även till stor del på vad det ska räcka till, ska man fylla karet med sps behövs ju betydligt mer ljus än i ett kar med mjukkoraller och några lättare stenkoraller. Jag kan ibland tycka att det råder en viss hets på att man måste ha så väldigt mycket ljus, det är inte alltid nödvändigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest lysröret
men räcker det till till stenkoraller tex acroporor???

inte för att jag är någon expert men du bör nog komma upp i åtminstone 0,9W/L vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...