Gå till innehåll

Höga värden på CA Och KH


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Mina värden är följande

PH 8.4

NO2 0

NO3 20

PO4 0.5

KH 12.8

SI 0

CA 490

har hört att man inte kan ha både kh och ca högt samtidigt?

Jag fick högt nitratvärde med tror det beror på en turbosnigel som har legat död en stund.

Jag tog även bort biobollarna i dag med snacka om att det var skit där asså. men inget av detta kom upp i akvariet då jag hade dom i sumpen.

hoppas på att nitratvärde sjunker nu när skitfabriken "biobollar" är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH eller Ca testet kanske visar fel. Köp ett nytt KH test och se om du får samma resultat. Jag fick grova avvikelser mellan olika förpackningar av seras KH test, numera använder jag tetras KH test istället som hittils verkar vara mer pålitligt.

Vilken salthalt och temperatur har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina värden är följande

PH 8.4

NO2 0

NO3 20

PO4 0.5

KH 12.8

SI 0

CA 490

har hört att man inte kan ha både kh och ca högt samtidigt?

Jag fick högt nitratvärde med tror det beror på en turbosnigel som har legat död en stund.

Jag tog även bort biobollarna i dag med snacka om att det var skit där asså. men inget av detta kom upp i akvariet då jag hade dom i sumpen.

hoppas på att nitratvärde sjunker nu när skitfabriken "biobollar" är borta.

KH på 13 är kanske lite högt men ingen katastrof. Det är några koraller som är lite känsliga för höga KH t.ex. Euphyllia Du har ju ett PH i de övre gränsktrakterna också.

Om jag kommer ihåg rätt är KH mängden av karbonat och bikarbonatjoner i vattnet och jag förstår inte varför det skulle motverka Ca-koncentrationen. Nu får man väl smäll på fingrarna av forumets kemister:ler:

Jag tror inte heller på att en död turbosnigel i ett inkört akvarium på 480 l skulle påverka nitrat nämnvärt. Jag skulle hålla koll på detta och se om det sjunker nu när du har tagit undan "skitfabriken" som du säger. Det kan ta sin tid beroende på hur bra din denitrafikation är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej turbosnigeln är knappast orsaken bakom nitrat problemet....Det krävs mycket mer än så för att vattnet ska bli "dåligt". Kontinuerlig övergödning av fiskarna tex..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...