Gå till innehåll

Kisel, brun eller dino?


JonasK

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Jag har nog läst varenda tråd här i forumet som rör alger men jag blir ändå inte klok på vad det är jag har fått. Om det är kisel, brun eller dino. För något av det är det, tror jag. 

 

Bakgrundsinfo:

Nystartat 250 liter, varit igång ca 2 månader. 

Använder osmos med silikatfilter. 

Låg belastning: 2 små clowner, 5 nassarius, ett par små eremiter. 

Startades upp med död levande sten med red sea's mature kit. 

 

Precis kommit hem efter 2 veckors semester och det var brunare än jag trott. Matat smått smått med foderautomat + fiskvakt som matat lite fruset var 3:e dag. 

 

Algen

Brun till färgen, finns mest i sanden. Jag har vänt sanden ett par ggr under gårdagen, men det bruna kommer tillbaka inom ett par timmar om inte snabbare än så. 

Ser inte trådig ut, även om det finns ett par enstaka trådar som jag lätt sugit upp. Ser mer ut som en "matta av fiskbajs". 

 

Värden:

Salt 1,024

Temp 26,5

Nitrit 0

Nitrat 30-40

Fosfat ej mätt 

 

Tänkte fimpa belysningen nu under 5 dagar, samt byta 25% vatten idag. 

IMG_20170715_173849.jpg

Bild: igårkväll. 

 

IMG_20170716_102333.jpg

Bild: tagen nu. 

Ändrat av JonasK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

Har bytt 40 liter vatten och stängt av belysningen. Jag lade märke till att det vatten jag sög ut var lite brunt, såg det först i min jästunna när jag kom in i badrummet för att tömma den. Vattnet luktade även lite illa, typ lite mussla/tång-aktigt. 

 

Nu tycker jag att allt vatten i karet är brunrumligt, iaf om jag tittar från kortsida till kortsida. Men belysningen är som sagt av, så det kan ju ha med det att göra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ytterligare ett par timmar framför Google så kan jag nog utesluta dino, tror jag. Mina alger har inga som helst "ballonger", dvs de där trådarna med luftbubblor i. 

 

Fortsatt; ljuset varit av hela dagen och där finns inga synliga tecken alls på något algproblem. Sanden är kritvit. Vattnet dock brunt om man kollar från kortsida till kortsida. Luktar lite hav här inne också... 

Ändrat av JonasK
Rättstavning..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker cyano har en väldigt distinkt doft som märks direkt då man börja suga ut det... Lite svårt att beskriva den, men jag tycker det luktar fränt och sticks lite i näsan. Det doftar 'sjukt'. Inte den vanliga, milda havsdoften som det ska lukta (det är ju trots allt ett hav i miniformat vi har).
Jag kan inte hjälpa dig speciellt mycket med bilderna...men jag får lite cyanovibbar av dem. Särskilt vid frontglaset tycker jag det ser ut att vara en regelrätt, slemmig matta.
Jag antar att du redan haft diatomer om det varit igång i två månader?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Jag tycker cyano har en väldigt distinkt doft som märks direkt då man börja suga ut det... Lite svårt att beskriva den, men jag tycker det luktar fränt och sticks lite i näsan. Det doftar 'sjukt'. Inte den vanliga, milda havsdoften som det ska lukta (det är ju trots allt ett hav i miniformat vi har).
Jag kan inte hjälpa dig speciellt mycket med bilderna...men jag får lite cyanovibbar av dem. Särskilt vid frontglaset tycker jag det ser ut att vara en regelrätt, slemmig matta.
Jag antar att du redan haft diatomer om det varit igång i två månader?


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Okej, cyano alltså. Det låter inte helt osannolikt ändå nu när jag googlar bilder på cyano. Tycker dock att de flesta bilderna visar en mer röd alg än min, men det kanske varierar. 

Jag har inte haft några alger alls tidigare, så inga kiselalger/diatomer alls hittills faktiskt. 

 

3 timmar sedan, Nelli sa:

oavsett vilket vore nog vettigt att förstärka städpatrull... sandvändare och/eller, sjöborre och sandvändande sjöstjärnor skulle funka bra:)   

Japp, du har rätt. Jag har dock blivit avrådd mer sådant så länge nitrat är så högt som det är idag pga att snäckor osv kan vs känsliga. Vet inte om det stämmer, hade gärna haft fler städare redan nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den röda är väl vanligast, men jag hade grön cyano i min förra tank...så de finns i flera smaker.
Men som sagt...bara av bilderna kan jag inte hjälpa dig med vad du har.

Om jag fattar dig rätt så startade du med bara död sten? Jag gjorde lika, och det gav mig massa problem i början (ingen/mycket begränsad mikrofauna), så jag skaffade en del levande sten (från affärer och privat) för att få in pods och andra kryp som får den levande stenen att bli levande (förutom bakterierna då). Gjorde stor skillnad! Jag är av den benhårda uppfattningen att du kan absolut inte ha för stor diversitet på småkryp!
Har du inga alger att tala om så se upp så du inte skaffar stora djur (som kräver mer mat och som riskerar att svälta) som sjöborrar för snabbt. Ett gäng snäckor är förvånansvärt effektiva de med.
Mitt NO3 ligger uppemot 50ppm och jag har rena snäckorgierna! Turbo, Trochus, Nassarius, Stomatella...alla förökar sig som de fick betalt för det, så enbart lite högt nitrat har inte ihjäl dem!



Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Mitt NO3 ligger uppemot 50ppm och jag har rena snäckorgierna! Turbo, Astrea, Nassarius, Stomatella...alla förökar sig som de fick betalt för det, så enbart lite högt nitrat har inte ihjäl dem!

samma sak hos mig - både nitrat nivå och alla möjliga städare, inkl. sandvändare... men inte sjöborre... Funderar faktiskt på att flytta in en och får se... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Den röda är väl vanligast, men jag hade grön cyano i min förra tank...så de finns i flera smaker.
Men som sagt...bara av bilderna kan jag inte hjälpa dig med vad du har.

Om jag fattar dig rätt så startade du med bara död sten? Jag gjorde lika, och det gav mig massa problem i början (ingen/mycket begränsad mikrofauna), så jag skaffade en del levande sten (från affärer och privat) för att få in pods och andra kryp som får den levande stenen att bli levande (förutom bakterierna då). Gjorde stor skillnad! Jag är av den benhårda uppfattningen att du kan absolut inte ha för stor diversitet på småkryp!
Har du inga alger att tala om så se upp så du inte skaffar stora djur (som kräver mer mat och som riskerar att svälta) som sjöborrar för snabbt. Ett gäng snäckor är förvånansvärt effektiva de med.
Mitt NO3 ligger uppemot 50ppm och jag har rena snäckorgierna! Turbo, Astrea, Nassarius, Stomatella...alla förökar sig som de fick betalt för det, så enbart lite högt nitrat har inte ihjäl dem!



Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Hehe jaså, där det man! I mitt sötvatten hade jag grön cyano och den var så grön att de där slimehänderna man köpte som liten bleknade i jämförelse :) Men annat än röd i saltvatten hade jag faktiskt inte hört talas om. 

 

Jag har tyvärr inte fler bilder på algerna. De har inte visat sig på hela dagen idag pga släckt lampa. Men återkommer de så ska jag ta en snygg närbild. 

 

Yes, du har fattat rätt. Köpte död sten som tidigare varit levande, tog ett bra tag att laka ur den. Sedan körde jag Red Sea Mature Kit för att få igång stenen. 

En kollega fick en massa sten över efter att ha bytt kar så jag funderar på att ta lite sten av honom och lägga i sumpen. Funkar det? Skulle ju inte få plats med så mycket och den skulle isåfall ligga kloss intill skummaren... hmm. 

 

Shit, 50 ppm nitrat?! Hehe jag lär mig mycket nytt här, men är inte den nivån skadlig för vissa lägre djur? Coolt. Jag har 5 Nassarius och 1 turbo och kan nog då skaffa några till. Vill gärna ha en sjöstjärna men måste läsa på mer om dom känner jag. Sett en röd liten rackare som jag fastnat för.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan körde jag Red Sea Mature Kit för att få igång stenen. 
En kollega fick en massa sten över efter att ha bytt kar så jag funderar på att ta lite sten av honom och lägga i sumpen. Funkar det? Skulle ju inte få plats med så mycket och den skulle isåfall ligga kloss intill skummaren... hmm. 
 
Shit, 50 ppm nitrat?! Hehe jag lär mig mycket nytt här, men är inte den nivån skadlig för vissa lägre djur?

Mature Kit har jag ingen erfarenhet av, men det är väl mest bara bakterier och bakterienäring på flaska va? För att få igång nitrifikationscykeln? Det är amphipods, copepods, små ormstjärnor, Asterina mm som jag är ute efter då jag säger mikrofauna.
Du kan ju (om du är nöjd med mängden sten i ditt kar, och inte vill lägga dit mer permanent) ta nån stenbit av kollegan och lägga i själva karet i en vecka...smådjuren flyttar ju över på den befintliga stenen och du kan sen ta bort kollegans sten. Du har sas 'sått' djur på din sten mha hans... Hans sten bör ju ha legat i cirkulerande saltvatten och inte för kallt för att ha sina småkryp kvar.

För mycket nitrat är ju inte bra. Jag är osäker på när det börjar bli giftiga halter för lägre djur, men har i bakhuvudet att du behöver upp ansenligt mycket mer än 50... För lite 'finare' (obs att jag är väldigt sarkastisk med det ordet i den här meningen) koraller som vissa Acroporor och andra känsligare sps, är det ju inte bra för färg och tillväxt med nitratvärden högre än enkelsiffrigt, men va fan... Mina sps är inte de vackraste i detta land, med de växer fullt dugligt, och flera har väldigt klara och fina färger, så inte är 50 nåt dödsvärde...


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samma sak hos mig - både nitrat nivå och alla möjliga städare, inkl. sandvändare... men inte sjöborre... Funderar faktiskt på att flytta in en och får se... 

De är rätt roliga djur sjöborrar...eller fascinerande iaf. Jag fick faktiskt göra mig av med en av mina då den började käka koraller. Troligen hade jag för lite alger så den började äta vad som fanns. Sist jag hörde så hade den iaf ett algrikt hem i Dalarna, så jag hoppas den mår bra fortfarande.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...