Gå till innehåll

Aquacare2.


Laserbengan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har haft en Aquacare kalkreaktor, modell 2 i 1,5 år nu.

Den används I mitt 1100l kar på jobbet.

Allt eftersom korallerna växer måste jag hela tiden öka tiden då reaktorn arbetar. Är uppe i 14 timmar/dygn nu och har ca 320mg/l i Ca värde.

Har märkt följande problem:

Vattnet är hela tiden aningen disigt.Hinner inte klarna helt då reaktorn är av på dagen.

Stenar, sand och botten blir allt mer täckta av grått kalk-damm. Skålformiga montiporor måste dammas av ibland....

Det finns ett rör på reaktorn som slammet skall samlas i, men det är för litet och gör ingen större nytta trots rengöring ofta.

Problem nr 2: Ph värdet i akvariet sjunker från 8,3 - 7,5(enl IKS datorn) då reaktorn arbetar, har dock inte sett några negativa reaktioner på djuren trotts allt. Allt växer så det knakar.....

Reaktorn matas med en mycket kraftig luftpump, men det hjälper inte.

Har gjort ett PVC rör med granulat i som returvattnet måste passera. Detta hjälpte! 7,9 som lägst!!!

Fundear på att bygga någon form av filter för att få bort dammet. eller testa att köra med korallskelett/sand i stället(vilket Acuacare avråder ifrån pga fosfatrisk.....!!!!!????) Aquacares granulat känns väldigt dammigt..........

Problem nr 3.

Jag har akvariet på jobbet i kontoret. Då jag är på semester skall personalen sköta om fyllnad + allt pill och mekk med reaktorn! Har funkat ,men med visst mått av svordomar!! Hehehe!!!!

Någon som har erfarenhet och tips?

MVH Bengt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får för höga tal koldioxid och lågt pH på utgående vatten som i sig är Ca rikt. Detta gör att du får utfällning av kalksten över allt i akvariet som har högre pH. Karbonaterna förbrukas och pH sjunker. Vid det lägra pH i akvariet så förmås mer Ca vara i lösning men så fort du försöker buffra (höja pH) så faller Ca överskottet ut. Detta problem tycker jag är svårt att lösa på vettigt sätt spec. om man har höga KH tal. Jag försökte under 2 år med min reaktor (troligen dålig konstrution) då jag tyckte pH var för lågt. Jag försökte göra en passage vid kalciumhdroxid, men då föll kalken ut där och Ca-halten blev för låg i karet. Min lösning var att slänga ut reaktorn och allt blev bra troligen för mitt plenum. Det ända jag kan tänka mig som skulle hjälpa är att köra utgående vatten via skummaren så det blir kraftigt urluftat och en del koldioxid går bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har haft en Aquacare kalkreaktor, modell 2 i 1,5 år nu.

Den används I mitt 1100l kar på jobbet.

Allt eftersom korallerna växer måste jag hela tiden öka tiden då reaktorn arbetar. Är uppe i 14 timmar/dygn nu och har ca 320mg/l i Ca värde.

Har märkt följande problem:

Vattnet är hela tiden aningen disigt.Hinner inte klarna helt då reaktorn är av på dagen.

Stenar, sand och botten blir allt mer täckta av grått kalk-damm. Skålformiga montiporor måste dammas av ibland....

Det finns ett rör på reaktorn som slammet skall samlas i, men det är för litet och gör ingen större nytta trots rengöring ofta.

Problem nr 2: Ph värdet i akvariet sjunker från 8,3 - 7,5(enl IKS datorn) då reaktorn arbetar, har dock inte sett några negativa reaktioner på djuren trotts allt. Allt växer så det knakar.....

Reaktorn matas med en mycket kraftig luftpump, men det hjälper inte.

Har gjort ett PVC rör med granulat i som returvattnet måste passera. Detta hjälpte! 7,9 som lägst!!!

Fundear på att bygga någon form av filter för att få bort dammet. eller testa att köra med korallskelett/sand i stället(vilket Acuacare avråder ifrån pga fosfatrisk.....!!!!!????) Aquacares granulat känns väldigt dammigt..........

Problem nr 3.

Jag har akvariet på jobbet i kontoret. Då jag är på semester skall personalen sköta om fyllnad + allt pill och mekk med reaktorn! Har funkat ,men med visst mått av svordomar!! Hehehe!!!!

Någon som har erfarenhet och tips?

MVH Bengt.

Jag kör också en AC 2 sedan många år till cirka 1000 l vatten. Jag kör den 6 timmar just nu. Jag drog ned 3 timmar för att mitt KH inte skulle bli för högt. Jag har 450 ppm Ca och ett KH på 10-12. Jag kör en kalkmixer som komplement till detta. Jag har rätt mycket kalkförbrukare i min burk.

Att du får kalkdamm i akvariet från en kalkreaktor kan du motverka genom att samla upp det med ett filter på utloppet från kalkreaktorn. I ditt fall tycker jag det låter som du kör reaktorn för hårt för så mycket damm skall du inte behöva få ut oavsett filter.

  1. Vilken genomströmningvolym på vatten har du? Det skall vara 10-12 l/timme om jag minns rätt. Högre genomströmning gör att du får ut kalkdamm och CO2 i akvariet vilket i sin tur sänker PH. Jag har ställt min lägre än vad AC säger framförallt för att minska på Co2 halten i utloppsvattnet.
  2. Ditt vatten tycks inte kunna binda Ca och det kan vara Magnesiumbrist som är en av orsakerna.
  3. Jag tror PH-sänkningen beror på att du får ut för mycket CO2 i vattnet. Du kan ju mäta Ph på utloppsvattnet från AC2 får du se.
  4. Det kan vara nödvändigt när man kör kalkreaktor att tillsätta Ph-höjande substans helst då m.h.a. kalkmixer. Men om ditt Ph går upp till 8,3 när du inte kör reaktorn låter det ju inte som det skulle behövas.
  5. Jag kör min reaktor på dagen för det är då den behövs bäst( när korallerna är utslagna) och det är då man har naturlig hjälp att hålla upp Ph.

Några tankar, hoppas det kan vara till någon hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tidigare en T2:a och hade samma problem med sediment i akvariet, den orkade inte med och jag fick köra den aldeles för hårt. Ställ ner den inre cirkulationen så dras det med mindre sediment från granulatet. Jag kör idag en Schuran med korallsand och slipper sedimentet helt i akvariet, boven är nog granulatet som du nämner i kombinationen med en för liten reaktor.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Skall labba vidare!

Problemen med dammet kom ju speciellt när jag började köra hårdare.

Det är ganska svårt att ställa in rätt flöde. Jag har ingen flödesmätare men jag brukar köra med en så smal stråle som möjligt i siktglaset.

Har haft reaktorn avstängd några dagar och det ser mycket bättre ut redan.

Kanske bättre att köra lugnare och komplettera med kalciumklorid/bikarbonat tills jag fått tag på en större reaktor!

Har just dragit igång reaktorn. Ställde ner flödet så granulatet bara"kokar lite lätt" ser bra ut! Men nu låter pumpen inte bra....!

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Skall labba vidare!

Problemen med dammet kom ju speciellt när jag började köra hårdare.

Det är ganska svårt att ställa in rätt flöde. Jag har ingen flödesmätare men jag brukar köra med en så smal stråle som möjligt i siktglaset.

Har haft reaktorn avstängd några dagar och det ser mycket bättre ut redan.

Kanske bättre att köra lugnare och komplettera med kalciumklorid/bikarbonat tills jag fått tag på en större reaktor!

Har just dragit igång reaktorn. Ställde ner flödet så granulatet bara"kokar lite lätt" ser bra ut! Men nu låter pumpen inte bra....!

Bengt

Impellern slits rätt hårt av den sura miljön i kalkreaktron så den får man byta då och då. Kanske kan det vara så att den är sliten och slamrar lite nu på grund av det när den får jobba med mottryck.

Jag har heller ingen flödesmätare utan mäter tiden det tar för att fylla ett decilitermått på utgående vatten och sen är det inte svårt att räkna ut vad det blir per timme. Lite omständigt men billigt!

Jag tycker din AC 2 borde klara 1100 liter baserat på att jag inte har några problem med AC2 på 1000 l.

Ytterligare en erfarenhet som jag har gjort. Jag bytte syrestenen och märkte då att Ph höll sig mycket bättre. Det är ju helt självklart men lätt att glömma bort när den bara tuggar och går...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske bättre att köra lugnare och komplettera med kalciumklorid/bikarbonat tills jag fått tag på en större reaktor!

Har just dragit igång reaktorn. Ställde ner flödet så granulatet bara"kokar lite lätt" ser bra ut! Men nu låter pumpen inte bra....!

Bengt

Om du har mycket stenkoraller så skulle jag köpa en större reaktor. Du får byta impeller, den kanske har gått tort när du labbat med inställningen. Om du byter impeller så skall det vara den gamla typen artickelnr. 76 45 990.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har mycket stenkoraller så skulle jag köpa en större reaktor. Du får byta impeller, den kanske har gått tort när du labbat med inställningen. Om du byter impeller så skall det vara den gamla typen artickelnr. 76 45 990.

/Janne

Jag har mycket stenkoraller med min AC2 till 1000 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mycket stenkoraller med min AC2 till 1000 liter.

Bra att det fungerar för dig, för mig fungerade det inte med 2:an, den är för klen. Men däremot så fungerara det bra med Schuran Jetstream 1, den ska klara ett akvarie upp till 3000 L(AC 2 = 1000L). Men igentligen så har det ju inget att göra med storleken på akvariet, utan vad man stoppar i det. Samma gäller ju även skummare.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får fylla på granulat minst 1 gång i veckan i Aquacaren.

Kör med lågt flöde på pumpen nu trots oljudet. Verkar fungera!-klart vatten!

Funderar på att göra en shunt koppling så att pumpen går med mindre motstånd.

Hade ju 320 i Ca innan jag började hårdköra.(började misstänka nåt när Halimedan började dö bort)

Mätte prescis 350 i Ca och har då kört hårt(14 tim/dygn) sen strax innan jul.

Mg ligger nu på 1200mg/l ,lite för lågt kanske?

Kan man blanda Aquacares Mg granulat med Ca granulatet tro?

Aquacaren får väl hännga med lite till, annars blir det nåt större!

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...