Gå till innehåll

Juwel rio 240l som första saltkar?


Ceddan

Rekommenderade inlägg

Hej!

Detta är min andra tråd här i forumet. Första tråden var jag undrande om vilket kar som var bra som ett första nybörjarsaltkar. Men jag har läst en hel del senaste dagarna, och väntar hem böcker för att läsa på mer..

 

Men allteftersom jag läst, funderar jag på om jag kanske skulle behålla med Juwel 240 l kar och köpa teknik . Så min fundering är, är ett 240l för stort för en nybörjare och vad rekommenderas det för absolut nödvändig teknik? Kan man köra utan extern sump? Vet att Juwel har en intern skummare som jag funderar på, någon som har erfarenhet av den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare, intern blir ju aktuellt om du inte har sump Tunze har riktigt effektiva. Cirkulation är mycket viktigt, minst två stycken mellan 20-50 gånger akvarievolymen per timme sammanlagt beroende på innehåll i akvariet, rent fiskakvarium klarar sig på mindre 10-20 gånger. Sten att fästa korallerna på eller för fiskarna att gömma sig och känna trygghet, algätande sniglar från början

 

Sump är ju bra där du kan gömma teknik som doppvärmare skummare, mediafiltrering som fosfatremover, activt kol m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

240 liter är alldeles toppen att börja med.

Skulle jag prioritera så hade jag börjat med skummare, 2 streamers och ett bra ljus.

Ljuset är grunden till i stort sett alla koraller du kommer att ha, det är det absolut sista man ska snåla på och ofta är det en enskilt dyraste utrustningen man köper. Det finns inget som heter billigt och bra, möjligtvis "hyfsat pris och bra". 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har Juwels skummare till mitt Lido 200 utan sump. Tycker att den på det hela taget fungerar fint och suger ut bra med skit ur akvariet.

Ibland kan jag önska att den vore lite mer tystlåten, men jag är samtidigt osäker på hur ljudnivån är i jämförelse med andra modeller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...