Gå till innehåll

sump skummar funderingar


nemo

Rekommenderade inlägg

Nu blir det sump för mig med..

Har 2 skumma alternativ

Behålla min deltec mc500. är komplett

Eller skall jag fixa en skummarpump till min Aqua Medic Turboflotor 1000 som idag inte har ngn pump.

Lite funderingar ang skummaren Aqua Medic Turboflotor 1000 skall den enbart stå i ett vattendjup på 10-15 cm ? isåfall behövs ngn form av silikonad glashylla i sumpen som lyfter upp den.

Behöver även en skummarmotor till den. Ngn som vet vilken som används orginal. Kan man kanske ta den som sitter i deltec mc500 ?

Karet det gäller är på 470 liter & sumpkaret 160liters total vattenvolym blir väl ca 570liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga på bubbelfällan!

Vad fyller första och sista mellanväggen för funktion? Då det är en bubbelfälla borde det väll räcka utan dem?

https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=172&Itemid=80

klipp från guidens artiklar

Flera smala kammare som byggs av tunna skiljeväggar i tex glas eller plexiglas. Här skapas stor yta som utsätts för stort flöde. Idealiskt för nyttobakterier och vatten filtrerande svampdjur. Avståndet mellan skiljeplattorna bör vara ca 3 cm.

----------------------------------

Skillnaden är bara att jag drog upp första väggen lite högre eftersom skummarinsuget är ganska högt upp,

"EDIT"

= Vattnet måste rinna förbi skummarinsuget & inte ta vägen förbi nere längs botten oskummad genom sumpen, Bara en fundering men ,,,,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är jag med på men varför har du inte gjort de som sitter i botten till de som sittter högre upp och tvärt om? Då har du somma effekt som du beskriver men ytterliggare än bubbelfälla. Hänger du med på hur jag tänker? Håller på att bygga en egen sump har då avsikt att göra som jag skrev iställey!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga på bubbelfällan!

Vad fyller första och sista mellanväggen för funktion? Då det är en bubbelfälla borde det väll räcka utan dem?

Första väggen ska vattnet rinna under för att inte få me eventuella bubblor från ytavrinningen..eller skummaren

sista väggen vill du ha så att vattnet rinner över den, annars får du en hinna på klarvattnet, eftersom ytan blir för stillastående..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sista väggen är även den som bestämmer hur mycke vatten sumpen behöver för att fungera. de måste man ta me i beräkningen så att man inte glömmer bort att de ska finnas plats kvar för eventuella strömavbrott..

om ingen fatta hur ja menar så förstår ja :) grymm på att förklara va !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de är bara pumpen som behöver vara 10-15cm under ytan.. själva skummarn kan ju stå externt.. så körde ja min TF1000 förut..

PS.. om du vill sälja din TF1000 så skicka ett PM till mig...

/ HB

Läser på simontorp.se

Turboflotor 1000 måste placeras i en filterkammare under akvariet. Den lämpar sig inte för en torr montering nära akvariet eller nära en filterkammare.

----------------------------------------------------------------------

Hur körde du med din TF1000 utanför karet. Det låter ju intressant & slippa den store klumpen I sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då sänker jag första väggen lite så blir det presic som saltguidens artikel rekomenderar

Jag menade som hbmannen skrev vid första "väggen". Bra förtydligande om sista. Dock undrar jag om den lilla "väggen" du har kvar nu fyller någon funktion? Själv är jag osäker men kan inte se någon funktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste att ngn skrev att den stoppar ev skräp från huvudkaret....

Har också läst det men borde inte vägg 3 (i din skiss) fylla den funktionen?

En liten fundering bara Om det är så massa fel på artiklen på salt guiden favvö inte radera eller fixa till den...

Jag tycker det är en mycket bra artikel som gett mig och många fler bra tankar. Jag tror ändå att det går att utveckla saker till det bättre (även sämre). Jag ställer frågor och testar mina idér vilket inte innebär att de är rätt. Har dock funderat mycket på denna idé vilket gör att jag tror på den. Hade inte tänkt igenom den helt vilket hbmannen visade genom sitt inlägg tidigare.

Jag är helt övertygad om att du kan få redigera och ändra lite i artikeln och få den publicerad.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

första väggen i din ritning e nog bra att ha där, samlar upp rätt mycke ditreus. om man tar bort den så kommer de att antingen samlas vid returpump eller följa me upp till karet igen..

som SILLEN sa att 3:e väggen skulle fylla samma funktion är "fel".. vattnet rör sig för fort i kammrarna för att de ska fall ner något till botten där..

sen tänkte ja på den där hålade sista skivan.. ja byggde en sån men tyckte att dom hålen "kläggade" igen för snabbt, av alger å filtrerare.. = i mitt fall jobbigt att rengöra alla dom små hålen.. + kanske risk för överfyllnad..

men de finns dom som byggt så å dom tycker kanske annat.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

första väggen i din ritning e nog bra att ha där, samlar upp rätt mycke ditreus. om man tar bort den så kommer de att antingen samlas vid returpump eller följa me upp till karet igen..

som SILLEN sa att 3:e väggen skulle fylla samma funktion är "fel".. vattnet rör sig för fort i kammrarna för att de ska fall ner något till botten där..

Härligt Patric!:smiley17: Någon som kunde förklara funktionen kontra som jag frågade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry Nemo men det var inte min mening att ta över din tråd. Jag kommer fortsätta att följa den men det ska handla om dina funderingar och inte mina!

Har fortsatt med mina funderingar kring sump i tråden jag har för råd inför start av mitt akvarium. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=94959#post94959 Jag tar gärna mer hjälp där då jag inte får ihop det i alla fall.:snurrig: Trodde jag fattade Patric i går men låg länge i går kväll när jag skulle somna och fick det inte att stämma ändå! Funderade så pass mycket att jag gick upp och fortsatte mina funderingar uppe för att sen senare ha en chans att somna. Jag vill ha hjälp från er som kan det men även av dig Nemo som har bra tankar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem sillen , Jag lyssnar gärna på ideér & synpunkter.

Den därra med en avstickare till en framtida refugim (stavning?) du hade i din tråd, vrkar vettigt, hmm funderar ännu mer nu ,,,,,:snurrig:

Verkar ju mer man läser om detta ju mer fundersam blir man,

Sorry Nemo men det var inte min mening att ta över din tråd. Jag kommer fortsätta att följa den men det ska handla om dina funderingar och inte mina!

Har fortsatt med mina funderingar kring sump i tråden jag har för råd inför start av mitt akvarium. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=94959#post94959 Jag tar gärna mer hjälp där då jag inte får ihop det i alla fall.:snurrig: Trodde jag fattade Patric i går men låg länge i går kväll när jag skulle somna och fick det inte att stämma ändå! Funderade så pass mycket att jag gick upp och fortsatte mina funderingar uppe för att sen senare ha en chans att somna. Jag vill ha hjälp från er som kan det men även av dig Nemo som har bra tankar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem sillen , Jag lyssnar gärna på ideér & synpunkter.

Den därra med en avstickare till en framtida refugim (stavning?) du hade i din tråd, vrkar vettigt, hmm funderar ännu mer nu ,,,,,:snurrig:

Verkar ju mer man läser om detta ju mer fundersam blir man,

Kan bara hålla med! Jag har börjat om med mina grundförutsättningar igen! Jag har även blivid tipsat om ytterliggare en förgrening. Den ska vara till framtida utveckling av teknik. Kan vara väl investerade pengar för att inte behöva göra stora ombyggnationer senare alternativ att slippa flera pumpar!

Men tycker gott jag kan hålla mig till min tråd ändå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...