Gå till innehåll

Problem med läckande murrat kar


ErgoMan

Rekommenderade inlägg

Det e så , jag har blivit tillfrågad att fixa till ett kar som läcker i botten, alltså karet har endast en framruta, murrade 3 väggar och botten, kan man bara använda betong och fylla igen ett lager i botten? men förmodligen så är väl detta giftigt för saltvattenskar.

Skulle gärna behöva ha in lite tips om att åtgärda detta problemet..

Alla tips mottages M.V.H ErgoMan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sika tillverkar betongtätningsmedel. Kolla Sika.se. Om det skall fungera bör du slipa ren botten och sidorna från all färg och för säkerhets skull ta ur framrutan så att det inte läcker vid skarven mot rutan efter du satt i den igen.

Är det en spricka i botten behöver du göra om hela botten med armering och tätningsmedel i betongen. Sedan är det epoxilack som gäller. Epotex.se har bra alternativ och fackkunskap. Man bör måla minst tre lager i olika nyanser så att man ser att varje lager täcker helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som stig säger tag ut rutan använd en kevlartråd som glasmästarna tar ut bilrutor med.

Om sprickan ej är allt för stor så skulle jag först syra botten med salts syra, skölja med vatten och låta torka länge måste var helt torrt. Därefter hälla ett lager med tunnflytande epoxy (för att laminera båtar) som flyter ut helt och tätar kan göras tjock i ett moment likanar glas (BTH plast i Arlöv). Därefter skulle jag måla hela karet med polyuretan (2komp. för båtar) t.ex marinblå eller mörkblå i 3 lager. Blir hårt som glas mycket hårdare än epoxy. Det är mycket svårt att gjuta på ett nytt betonglager med armering utan att det spricker igen. Se tunneln genom hallandsåsen. Saltvatten kräver dessutom spec blandning av betong även om man målar (se sundsbrobygget). Epoxi är ej helt tät även om många tror det släpper igenom mikromängder av vatten genom osmos som får armeringen att så småningom rosta och då spricker det igen. Vanligt problem på betongbåtar. Epoxykvaliteer typ tar m.fl som innehåller mikroflagor av aluminuim går natuligtvis att använda, men man måste målar med polyuretan då jag vet att aluminium är giftigt för revinnevånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...