Kimozabe Postat 26 augusti 2017 Postat 26 augusti 2017 Vet att detta har varit uppe i åtskilliga trådar och jag har googlat men undrar om det som jag råkar ut för är normalt. Har en red sea refraktometer. Får olika "värden" på osmosvattnet så om jag kalibrerar flera gånger i rad så får jag justera varje gång. Dessutom ändras värdet beroende på om jag tittar direkt, 3-5 minuter eller 15-20 minuter. Som nu idag kalibrerade jag den 2 gånger ( fick justera båda gångerna). Fick sedan 34 ppt som efter 15-20 minuter visade ca 36-36,5 ppt. Är det jag som är kass eller min refraktometer? Mvh Kim Citera
stigigemla Postat 26 augusti 2017 Postat 26 augusti 2017 Runt ställskruven sitter en mutter som skall vara lite lagom åtdragen. Genom att dra åt - lossa den bestämmer man hur trögt ställskruven går. Citera
Kimozabe Postat 27 augusti 2017 Författare Postat 27 augusti 2017 Där är bra motstånd i ställskruven @stigigemla så tror inte det är det. Helt omöjligt att den skulle flytta sig utan handkraft. Mvh Kim Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.