Gå till innehåll

Vita prick


LasseH

Rekommenderade inlägg

Fick en chock när jag såg att vitbukig kirurg hade fått prickar rev ner uvljuset och såg att det var igenkorkad av salt

på några daga så spreds det till andra fiskar fast jag rengjorde uv och bytte lampa, nu har den vitbukiga dött,två clowner och palleten har prickar, har bytt vatten lagt i Salifert no parasit verkar inte fungera har 100 kg sten är det någon som har någon idè vad man kan göra för att få bort parasiterna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en chock när jag såg att vitbukig kirurg hade fått prickar rev ner uvljuset och såg att det var igenkorkad av salt

på några daga så spreds det till andra fiskar fast jag rengjorde uv och bytte lampa, nu har den vitbukiga dött,två clowner och palleten har prickar, har bytt vatten lagt i Salifert no parasit verkar inte fungera har 100 kg sten är det någon som har någon idè vad man kan göra för att få bort parasiterna

Kan du låna extra UV av någon så gör det.

Kan du minska cirkulerande vattenmängden i burken genom att t.ex. stänga av sumpen några dar så gör det.

Mata och försök låta bli att stressa fiskarna.

Annars är det som Jimmy säger bara hoppas och vänta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"...rev ner uvljuset och såg att det var igenkorkad av salt..."

Hur menar du igenkorkat av salt? Menar du att kvartsglaset runt röret inuti UV:et var skitigt?

Det låter lite konstigt att den skulle korka igen av salt när den är fylld med vatten...

Annars är anledningen till pricken säkert stressen då du ganska nyligen skaffat en ny kirurg och att det blev bråk om jag inte missminner mig.

Det inte mycket att göra, försök att inte stressa fisken i onödan.

Kan du minska cirkulerande vattenmängden i burken genom att t.ex. stänga av sumpen några dar så gör det.

Kan du förklara/utveckla varför detta skulle ha en positiv effekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en chock när jag såg att vitbukig kirurg hade fått prickar rev ner uvljuset och såg att det var igenkorkad av salt

på några daga så spreds det till andra fiskar fast jag rengjorde uv och bytte lampa, nu har den vitbukiga dött,två clowner och palleten har prickar, har bytt vatten lagt i Salifert no parasit verkar inte fungera har 100 kg sten är det någon som har någon idè vad man kan göra för att få bort parasiterna

Hej,

UV är förebyggande, inget botemedel! Hur ser prickarna ut. Ett fåtal stora som saltkorn eller massa små som bilder en hinna ??

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du minska cirkulerande vattenmängden i burken genom att t.ex. stänga av sumpen några dar så gör det.

Kan du förklara/utveckla varför detta skulle ha en positiv effekt?

Om det är en mindre vattenmängd så passerar vattnet oftare förbi UV't som slår ut de frisimmande parasiterna. På så sätt kan parasitmängden minska snabbare.

nja delvis botande väl?dödar väl frisimmande parasiter,om än i liten omfattning.

Korrekt anmärkning, man botar ju indirekt genom att få bort parasiter ur vattnet och därmed minskar angreppet på den nedsatta fisken.

Det finns ju rekomendationer om temperaturhöjning i burken för att få fler paarsiter att bli frisimmande som kan bekämpas med UV. Jag är tveksam om man inte stressar fisken med det och på så sätt drar ned motståndkraften istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig haft UV och aldrig mistat någon kirurg p g a prick (ingen annan fisk heller). Ingen av mina Zebrasomor har haft prick. Någon dag (vid introduktion) har man kunnat se enstaka prickar på hepatus och Acanthurus men inget som har besvärat. Kan det vara så att UV sätter ned immunförsvaret på fisk (ung. som att alltid äta penicillin) och de klarar sig inte utan när de väl blivit invanda med UV.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig haft UV och aldrig mistat någon kirurg p g a prick (ingen annan fisk heller). Ingen av mina Zebrasomor har haft prick. Någon dag (vid introduktion) har man kunnat se enstaka prickar på hepatus och Acanthurus men inget som har besvärat. Kan det vara så att UV sätter ned immunförsvaret på fisk (ung. som att alltid äta penicillin) och de klarar sig inte utan när de väl blivit invanda med UV.
Det tror jag inte. Snarare tvärt om. En minskad mängd parasiter ger en chance att bygga upp imunität, blir det för mycket så dör fisken. Olika arter av fisk är olika känsliga. Dessutom har individtätheten i akvariet stor betydelse. Rikligt med koraller är även bra då dessa fångar många frisimmande larver. (fungerar som ett sorts UV). Det gör att problemen är mycket mindre i väletablerade kar. Det är stora problem att beh. i ett revkar se tidigare trådar jag skrivit.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller lite med Jaken här, saltlager borde enbart bildas om luft är närvarande. Smuts sätter visst ned ett UVC förmåga att slå ut parasiter,men jag har ännu inte märkt någon pricksjuka orsakat av smutsigt uvc. Inte ens Lineatus har prickar. ("aldrig") Med garanterat skitit uvc (skämmas)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående saltavlagringar på UV-C.

Om utloppet till UV-röret ligger lägre än inloppet så kan det med tiden komma in luftbubblor som "fastnar" och blir till en stor luftficka. Det skulle ju också kunna vara att man inte tömt UV-röret ordentligt på luft när man startade pumpen, tex efter vattenbyte då det kan hända att röret töms.

Så visst går det att få saltavlagringar på glasröret inne i UV-röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LasseH, det är inte så att du blandat ihop begreppena UV och Aktinikrör? För det kan jag förstå att aktinikröret blir saltigt.

Ta inte detta fel, jag ville bara vara på säkra sidan.

Nej jag har byggt om ett dammfilter till sump och på filtret sitter uv 25 watt, jag har sakta genomströmning så det är inte fullt runt kvartsröret och jag har inte tittat på det på halvår för det fungerade perfekt, min dumhet att inte titta till det varanan månad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...