Postat 6 december 2025Dec 6 On 2025-12-04 at 08:03, MichaelE skrev:Förbaskat fina dimensioner och djupkänsla på det karet!Jag gjorde ett försök att få bilden lite mer representativ ;)Takk, det er omtrent umulig å ta bilder som blir rett:) Dimmensjonene på akvariet er 112x112x220cm og det er første gang jeg har følelsen av at det er en akvarievegg og ikke et akvarie i veggen. Har også forsøkt bygd revet slik at fiskene ikke å behøver å se hverandre hele tiden, samtidig som det blir mye svømmeplass.
Postat 4 timmar sedan4 tim On 2025-01-03 at 10:28, grizz skrev:'Här är mina små kar. 70l och 25lAllt så low tech som möjligt.Ingen skummare.Inge osmos.Det som doseras är reef energy och phytomaxx nån gång i veckan.Vattenbyte varje/varannan vecka. Bara mjuka koraller och lite fiskar.Snyggt! Vad är det för märke på burkarna?On 2025-01-03 at 10:28, grizz skrev:Här är mina små kar. 70l och 25lAllt så low tech som möjligt.Ingen skummare.Inge osmos.Det som doseras är reef energy och phytomaxx nån gång i veckan.Vattenbyte varje/varannan vecka. Bara mjuka koraller och lite fiskar.On 2025-01-03 at 10:28, grizz skrev:Här är mina små kar. 70l och 25lAllt så low tech som möjligt.Ingen skummare.Inge osmos.Det som doseras är reef energy och phytomaxx nån gång i veckan.Vattenbyte varje/varannan vecka. Bara mjuka koraller och lite fiskar.Snyggt!! Vad är det för märke på burkarna?
Postat 1 timme sedan1 tim 150x65x55Nu har karet rullat 2år och 7månader. Allt uppvuxet från fragg.Gått tillbaks till 10x80w t5 istället för led och allt fungerar bättre än någonsin.Allt växer så det knakar och mår jättebra men vattenvolymen kontra korallmassa kräver mycket jobb.Karet slukar ca 5kh om dagen. Tillsätter nitrat och fosfat.Blir det minsta dipp i näring eller om jag matar för oregelbundet dyker fosfaten, tillväxten avtar någon procent och kh sticker direkt.Avviker pH från sitt mönstret krävs direkt åtgärd på ballingen.Det blir att vara konstant vara på tå.Snart plockas akvariet ner då ett 220x80x70 står i garaget o väntar på att få startas.Kommer inte bli så många fler koraller utan de skall få växa ytterligare samt få mer vatten kontra korallmassa. Tills det växt i några år till och samma problem kommer tillbaks 😬🫣Bild från starten. Ändrat 1 timme sedan1 tim av Ted Camenius
Postat 24 minuter sedan24 min 1 hour ago, Ted Camenius said:150x65x55Nu har karet rullat 2år och 7månader. Allt uppvuxet från fragg.Gått tillbaks till 10x80w t5 istället för led och allt fungerar bättre än någonsin.Allt växer så det knakar och mår jättebra men vattenvolymen kontra korallmassa kräver mycket jobb.Karet slukar ca 5kh om dagen. Tillsätter nitrat och fosfat.Blir det minsta dipp i näring eller om jag matar för oregelbundet dyker fosfaten, tillväxten avtar någon procent och kh sticker direkt.Avviker pH från sitt mönstret krävs direkt åtgärd på ballingen.Det blir att vara konstant vara på tå.Snart plockas akvariet ner då ett 220x80x70 står i garaget o väntar på att få startas.Kommer inte bli så många fler koraller utan de skall få växa ytterligare samt få mer vatten kontra korallmassa. Tills det växt i några år till och samma problem kommer tillbaks 😬🫣Bild från starten.Snyggt!5 dkh är helt sinnessjukt. Jag tror jag ligger på 2.2 och tycker det är mycket!
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.