Gå till innehåll

blåbär på saltvatten men tanken på ett litet saltvattens kar har blivit allt starkare


Lucas_no1

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det här är mitt första inlägg här på saltvattensguiden.

Jag har hållit på med sötvatten ett tag nu och mestadels discusfiskar.

Jag har ett 20 tal discus i några akvarium men håller på att minska på antalet av dessa vackra fiskar.

Vid nyår köpte jag en 50x50x50 kub som jag ska bygga in i en vägg i köket eller rättare sagt i en garderob i sovrummet så att jag får ett vägg akvarium i köket. :-)

Tanken är att jag igentligen skulle göra en vackert inredd kub med växter rötter och ett f1 scalare lekpar som boende.

Tanken på saltvatten med koraller och några clownfiskar låter betydligt mer spännande.

Jag har dock noll koll på saltvatten.

Vad behöver jag för att driva en kub på ca 130 liter?

Bygget ska vara i en garderob så alla tekniska prylar går lätt att trycka in i detta utrymme.

Dock vet jag ej hur det går att ha metallhalogen i en garderob?

Skulle vara intressant om någon skulle vilja hjälpa mig med vad jag behöver och vad det skulle kunna kosta.

/Lucas :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Kul med fler nybörjare. Jag är också nybörjare som håller på att lära mig. Jag tänkte föreslå för dig att tidigt träffa någon som har ett akvarium i din storlek så du får det uppvisat. Sen ska du läsa massor här på forumet och ställa frågor på saker som du inte förstår. Och det går bra att hålla dig i en tråd för folk går in och läser och svarar förvånadsvärt fort. Sen kan jag rekomendera boken som Knapp har skrivit. Ger en hel del kunskap som behövs om hur det fungerar i akvariet. Boken finns under produktguiden!

Lycka till och välkommen till något som antagligen biter dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte bort den exelenta sökfunktionen på sidan.

Finns mycket matnyttigt i gamla trådar som behandlar allt mellan himmel och jord. Men för att svara på din fråga så är det Skummare, cirkulationspumpar (vissa säger 10*akvariets volym/tim, jag säger mer än så), salt, en uppsättning vattentester. 15-20 kilo levande sten och en ängels tålamod. Men ställ mer specifika frågor så blir det lättare att svara på och utveckla svaren, tycker jag i alla fall.

Och det är klart du ska köra salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...