Ponnapontus Postat 23 september 2017 Postat 23 september 2017 Mitt nystartade nano 30l har gått 4v nu.jag använder död sten och ej levande sand. På stenarna har det börjat komma vita små bomullsliknande alger? Eller ngt annat som jag inte kan identifiera//Pontus Citera
JonasK Postat 23 september 2017 Postat 23 september 2017 Lackade du ur stenen innan du körde igång nanot? Citera
Ponnapontus Postat 24 september 2017 Författare Postat 24 september 2017 Hej nej det gjorde jag inte.vad innebär det att laka ur en sten? mina tidigare erfarenheter ligger inom sötvattens burkar,så jag är helt ny inom saltvatten. Citera
JonasK Postat 24 september 2017 Postat 24 september 2017 Hej! Det innebär att du blötlägger stenen ett tag för att så att säga "vädra ur den" på fosfater osv. Detta brukar man göra i saltvatten i en tunna eller liknande, med doppvärmare och cirkulationspump. Jag började för 4,5 månad sedan med mitt första salt och började precis som du med död sten. Dessa släppte ifrån sig otroliga mängder skräp och ämnen som jag definitivt inte velat ha i mitt akvarie. Alla stenar är givetvis olika och släpper ifrån sig olika mycket, så dina behöver alltså inte vara lika illa som mina var. Citera
JonasK Postat 24 september 2017 Postat 24 september 2017 Mäter du förresten för fosfat, nitrat? Citera
Ponnapontus Postat 24 september 2017 Författare Postat 24 september 2017 Hej! Tack för infon. Jag har låga värden på nitratet det ligger på 2. Och fosfat kan jag inte mäta ännu p.g.a att jag inte har köpt ett sådant test änn,men jag ska göra det. temp 25 ph 8 kh 8 nitrite 0,05 amoniak 0 salinitet 1,022 byter 20% vatten 1ggn per vecka vattnet har en ngt mjölkig färg för tillfället. Citera
JonasK Postat 8 oktober 2017 Postat 8 oktober 2017 Hej, sorry för sent svar! Jag känner mig inte tillräckligt kunnig för att kunna ge dig råd om hur du ska göra.. tyvärr. Får hoppas någon expert kikar in här i din tråd. Citera
Lasse Postat 8 oktober 2017 Postat 8 oktober 2017 Saliniteten är i lägsta graden - upp till 1,026 vore bättre - motsvarar ca 34.8 promille MVH Lasse Citera
BatmanGefle Postat 9 oktober 2017 Postat 9 oktober 2017 Jag är på intet sätt nån expert, men jag sätter en peng på att det är bakterier.Antingen har de hittat nåt dött i stenen att äta eller, om du doserar Nopox e dyl, så doserar du lite för mycket. Skickat från min Reeflink med Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.