Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Mitt nystartade nano 30l har gått 4v nu.jag använder död sten och ej levande sand. På stenarna har det börjat komma vita små bomullsliknande alger? Eller ngt annat som jag inte kan identifiera//Pontus

IMG_0949.JPG

Postat

Hej! 

Det innebär att du blötlägger stenen ett tag för att så att säga "vädra ur den" på fosfater osv. Detta brukar man göra i saltvatten i en tunna eller liknande, med doppvärmare och cirkulationspump. 

Jag började för 4,5 månad sedan med mitt första salt och började precis som du med död sten. Dessa släppte ifrån sig otroliga mängder skräp och ämnen som jag definitivt inte velat ha i mitt akvarie. Alla stenar är givetvis olika och släpper ifrån sig olika mycket, så dina behöver alltså inte vara lika illa som mina var. 

Postat

Hej! Tack för infon. Jag har låga värden på nitratet det ligger på 2. Och fosfat kan jag inte mäta ännu p.g.a att jag inte har köpt ett sådant test änn,men jag ska göra det.

temp 25

ph 8

kh 8

nitrite 0,05

amoniak 0

salinitet 1,022

byter 20% vatten 1ggn per vecka vattnet har en ngt mjölkig färg för tillfället.

• 2 veckor senare...
Postat

Hej, sorry för sent svar! 

Jag känner mig inte tillräckligt kunnig för att kunna ge dig råd om hur du ska göra.. tyvärr. Får hoppas någon expert kikar in här i din tråd. 

Postat

Jag är på intet sätt nån expert, men jag sätter en peng på att det är bakterier.
Antingen har de hittat nåt dött i stenen att äta eller, om du doserar Nopox e dyl, så doserar du lite för mycket.

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...