Johnny Tveit Postat 5 januari 2018 Författare Postat 5 januari 2018 (ändrat) Snart på väg hem till Sverige igen. Kan inte vänta på att äntligen få dra igång mitt akvarium. Jag har en liten undran, bör skummare vara igång från dag 1? Har bestämt mig för att gå efter Lasses metod. Ändrat 5 januari 2018 av Johnny Tveit Citera
Johnny Tveit Postat 13 januari 2018 Författare Postat 13 januari 2018 Vilken tid det tar att få fram Osmos vatten :). Nåja, det närmar sig. 10 kg levande sten väntar på rätt temp och rätt salthalt. 2 Citera
Johnny Tveit Postat 14 januari 2018 Författare Postat 14 januari 2018 (ändrat) är det äntligen igång. Nu är det bara att vänta och beskåda utvecklingen Ändrat 14 januari 2018 av Johnny Tveit 2 Citera
mcjagg Postat 14 januari 2018 Postat 14 januari 2018 Hejsan det ser bra ut en grej bara om ni ska köra dsb i sumpen så ska ni nog ha 10cm eller mer ljup på sanden annars har det ingen funktion mvh Frank Citera
MichaelE Postat 14 januari 2018 Postat 14 januari 2018 Ser riktigt bra och genomtänkt ut! Vad har du för planer på levande?Röret från huvudkaret som är bredvid röret med en kulventil, jag antar att det är ett skäkerhetsrör till överrinningen? Någon speciell anledning till att du inte har dragit rör ända ner till vattnet i sumpen?Vill man få överrinningen så tyst som möjligt kommer du behöva ha lite flöde ner i det också. Tänker att det kan bli lite problem med vattenstänk osv.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Johnny Tveit Postat 14 januari 2018 Författare Postat 14 januari 2018 57 minuter sedan, mcjagg sa: Hejsan det ser bra ut en grej bara om ni ska köra dsb i sumpen så ska ni nog ha 10cm eller mer ljup på sanden annars har det ingen funktion mvh Frank Har tänkt att ha det som refugium, vad är dsb? 56 minuter sedan, MichaelE sa: Ser riktigt bra och genomtänkt ut! Vad har du för planer på levande? Röret från huvudkaret som är bredvid röret med en kulventil, jag antar att det är ett skäkerhetsrör till överrinningen? Någon speciell anledning till att du inte har dragit rör ända ner till vattnet i sumpen? Vill man få överrinningen så tyst som möjligt kommer du behöva ha lite flöde ner i det också. Tänker att det kan bli lite problem med vattenstänk osv. Sent from my iPhone using Tapatalk Ja det är säkerhets röret, drog ner det andra under vattenytan för ljudet. Antog bara att det blev tystast så. Citera
danne031 Postat 14 januari 2018 Postat 14 januari 2018 3 minuter sedan, Johnny Tveit sa: Har tänkt att ha det som refugium, vad är dsb? Ja det är säkerhets röret, drog ner det andra under vattenytan för ljudet. Antog bara att det blev tystast så. Djup sandbädd, se här: Du är rätt i att det blir tystast när det mynnar under ytan, men man brukar strypa huvudröret så att det sakta nästan i dropphastighet rinner i nödröret. Det bör mynna iallafall nära vattenytan på sumpen annars kommer det skvätta och rinna överallt Citera
mcjagg Postat 14 januari 2018 Postat 14 januari 2018 Dsb=deep sand bed det är ett biologiskt filter som tar nitrat man har grävande djur orm sjöstjärnor maskar pods osv. det finns mycket info här på SG mvh Citera
Johnny Tveit Postat 14 januari 2018 Författare Postat 14 januari 2018 7 minuter sedan, mcjagg sa: Dsb=deep sand bed det är ett biologiskt filter som tar nitrat man har grävande djur orm sjöstjärnor maskar pods osv. det finns mycket info här på SG mvh Jaha, nej det var inte tanken från början... men kanske senare. Citera
Johnny Tveit Postat 14 januari 2018 Författare Postat 14 januari 2018 9 minuter sedan, danne031 sa: Du är rätt i att det blir tystast när det mynnar under ytan, men man brukar strypa huvudröret så att det sakta nästan i dropphastighet rinner i nödröret. Det bör mynna iallafall nära vattenytan på sumpen annars kommer det skvätta och rinna överallt Ok. Jag har ventilen helt öppen nu och den är tyst samt att det verkar ha ett jämt flöde. Citera
danne031 Postat 14 januari 2018 Postat 14 januari 2018 Då har du nog ett väldigt lagom flöde just nu, det är ju bra. Men om ett kort tag när flödet förändras av beläggningar och alger, så att lite vatten rinner ner i nödröret, då ser det ut som att det kommer skvätta Citera
Johnny Tveit Postat 14 januari 2018 Författare Postat 14 januari 2018 Sant. Kanske lägger någon tjockare filtermedia där. Hela bygget var bara ett test på om jag klarade av det samt att se vad som behöver tänkas på om jag ska bygga ett större. Citera
MichaelE Postat 15 januari 2018 Postat 15 januari 2018 Sant. Kanske lägger någon tjockare filtermedia där. Hela bygget var bara ett test på om jag klarade av det samt att se vad som behöver tänkas på om jag ska bygga ett större.Om du inte har kört tangit eller liknande på röret som redan sitter på nödröret hade jag ist satt på en längre rörbit där som går ner till vattennivån. Är inte det ett alternativ så borde det funka utmärkt att kränga på en bit silikonslang och lösa det på så vis Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Citera
Johnny Tveit Postat 15 januari 2018 Författare Postat 15 januari 2018 2 timmar sedan, MichaelE sa: Om du inte har kört tangit eller liknande på röret som redan sitter på nödröret hade jag ist satt på en längre rörbit där som går ner till vattennivån. Är inte det ett alternativ så borde det funka utmärkt att kränga på en bit silikonslang och lösa det på så vis Sent from my iPhone using Tapatalk Smart, tack Citera
Johnny Tveit Postat 15 januari 2018 Författare Postat 15 januari 2018 8 timmar sedan, MichaelE sa: Om du inte har kört tangit eller liknande på röret som redan sitter på nödröret hade jag ist satt på en längre rörbit där som går ner till vattennivån. Är inte det ett alternativ så borde det funka utmärkt att kränga på en bit silikonslang och lösa det på så vis Sent from my iPhone using Tapatalk Smart, tack Citera
Johnny Tveit Postat 15 januari 2018 Författare Postat 15 januari 2018 När bör man börja testa vattnet? Citera
Johnny Tveit Postat 16 januari 2018 Författare Postat 16 januari 2018 Vatten tester 2018-01-15 Salt 1.026 pH 8.2 KH 10.5 NO3 5 NO2 0.05 NH3/NH4 0 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.