Kimozabe Postat 14 december 2017 Dela Postat 14 december 2017 Har en fråga angående clownfisk. Ibland har man sett vissa med extremt klara färger och skarpa linjer. Har det att göra med vilken art eller är det helt enkelt så att vissa har skarpare färger/linjer än andra? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 december 2017 Dela Postat 14 december 2017 Tre orsaker. 1. Ursprung 2. Foder 3. Välbefinnande / humör Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 14 december 2017 Författare Dela Postat 14 december 2017 @stigigemla tack, Några tips på vilka ursprung som ger bäst förutsättningar? mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 december 2017 Dela Postat 14 december 2017 Där är det en fråga om personligt tycke och smak + kanske lite vigör. Jag gillar percula från Nya Guinea och ocellaris från Sri Lanka. Och jag ogillar framkorsade inavlade designermodeller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 14 december 2017 Författare Dela Postat 14 december 2017 @stigigemla gillar inte heller design clowner. Vill ha klassisk Nemo men den klara starka färgen med tydliga linjer. Vissa har ”urvattnad” orange. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 december 2017 Dela Postat 14 december 2017 Jag misstänker att det är odlade clowner som fått sämre foder. Många gånger får de starkare färg med ett bättre foder. Mysis, cyclops och röda plankton t.ex. Flingor eller pellets för starkare färg avråder jag från då det är risk att de innehåller manligt könshormon. 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 16 december 2017 Författare Dela Postat 16 december 2017 (ändrat) Tack för svaret @stigigemla Ska jag tolka detta som att hög kvalitativt foder som just pellets och flingor inte kommer kunna ge samma förutsättningar som dom 3 du nämnde? Har du tips på vilka torrfoder som är av hög kvalitet? Tänkte nämligen att basen i all min fiskmatning (till alla fiskar) skulle vara just pellets, flingor och nori för tänkte att det kanske är bäst näringsmässigt. Mvh Kim Ändrat 16 december 2017 av Kimozabe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 december 2017 Dela Postat 16 december 2017 Flingor och pellets i allmänhet är väl lite tveksamt då det brukar innehålla vetemjöl som fiskar inte brukar kunna smälta. Inte så allvarligt men resterna blir en grund för cyano. Vilka som innehåller könshormon vet jag inte men man brukar göra hanar av praktiskt taget alla wrassar genom att mata vanligt torrfoder hos exportörerna. Därför exporteras nästan inga honor. (Hanarna brukar vara snyggare) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 16 december 2017 Författare Dela Postat 16 december 2017 55 minuter sedan, stigigemla sa: Flingor och pellets i allmänhet är väl lite tveksamt då det brukar innehålla vetemjöl som fiskar inte brukar kunna smälta. Inte så allvarligt men resterna blir en grund för cyano. Vilka som innehåller könshormon vet jag inte men man brukar göra hanar av praktiskt taget alla wrassar genom att mata vanligt torrfoder hos exportörerna. Därför exporteras nästan inga honor. (Hanarna brukar vara snyggare) Oj, trodde flingor och pellets av högkvalitet skulle vara bäst då det är kontrollerad tillverkning/näringsinnehåll. Då får jag väl omvärdera och söka andra foder och endast köra flingor och pellets när man inte är hemma och kan mata själv. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 december 2017 Dela Postat 16 december 2017 Vetemjölet ingår för att binda ihop fodret så att det inte ramlar i småbitar. Hormonerna ingår för att ge fiskarna bättre färg. Jag är övertygad om att tillverkarna tycker att det ger fodret bättre kvalitet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.