Gå till innehåll

Intercept kompaktlysrör i Sverige


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret
Oki ska kolla de stig..

Var kan man köpa andra lysrör? Någon länk kanske e ju alltid bra att ha olika idéer.. Skulle vilja ha bara blåljus..

länken blir bil+väg.

sen klickar du in dig till närmsta elaffär och säger att du ska ha ett blått lysrör. är samma typ av spektrum som akvarietillbehörstillverkarnas och har begåvats med ett lägre pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

länken blir bil+väg.

sen klickar du in dig till närmsta elaffär och säger att du ska ha ett blått lysrör. är samma typ av spektrum som akvarietillbehörstillverkarnas och har begåvats med ett lägre pris.

finns dom även som T5 rör hos elbutikerna..??

säljer dom acntinic rör oxo??

bara en fråga till... varför skilljer de så mycket pengar på rören ifall elbutiken har samma rör som akvariebutikerna??

!!OBS!! detta va ingen mothuggsfråga!!! bara en nyfiken kille som undrar va skillnaden igentligen är..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
finns dom även som T5 rör hos elbutikerna..??

säljer dom acntinic rör oxo??

bara en fråga till... varför skilljer de så mycket pengar på rören ifall elbutiken har samma rör som akvariebutikerna??

!!OBS!! detta va ingen mothuggsfråga!!! bara en nyfiken kille som undrar va skillnaden igentligen är..

/ HB

T5 är ju en standard precis som T8 så självklart har de T5.

PRISERNA:::::

Så här går det till

ex Deltec kontaktar en ljuskälletillverkare, i detta fallet råkar det vara tyska NARVA licht. Deltec säger, vi vill ha ett lysrör som har 6000K och RA[färgåtergivning] 80. sen vill vi ha ett blått lysrör också. båda typerna ska finnas i 24, 39, 54 & 80w och märkas med vårt märke.

Narva licht som redan har dessa produker i sitt sortiment märker enbart rören; DELTEC.

sen skickas det beställda antalet till DELTEC för vidare leverans till grossisterna och sen till återförsäljarna.

så inget akvariemärke har en egen lampfabrik utan köper färdiga produkter märkta med deras logotype på.

på detta så ska ju deltec och mellanhänderna ta en bit av kakan så då blir priset högt.

Tar man och tittar på elaffären så handlar de av t.ex SELGA[svenska elgrosist ab] som köpt direkt från lamptillverkaren och när det rör sig om så stora kvantiteter så behöver ju inte mellanhanden lägga på så högt pris.

alltså några miljoner ljuskällor till skillnad mot de få som deltec levererar.

alltså får du samma produkt till ett lägre pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanon lysröret.. då e ja me... MEN vart tar man reda på vilket rör de e som motsvarar t.ex DELTEC AQUABLUE+ D&D 116cm 54w.?? kan elbutiken ta reda på de??

nu kanske detta e helt utanför din kunskap, men ställer ändå frågan!!!

Och varfär tar inte akvariebutiken in dom billigare rören,( kanske me butiken namn ) för att sen kunna mass sälja?? de borde dom ju kunna tjäna en slant på..

..... samma sak igen.. bara frågor..!! ingen butik eller person som blir uthängd.. :)

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som akvarierör säljs 6500K = standardrör men man kan också köpa 10 000K, 13000K, Blå och Actinic alla olika färger som tillverkas i så små kvantiter att de inte går att få tag i via elaffären - möjligtvis med undantag för den blå färgen.(Vad jag kunnat få reda på).

Men jag skulle gärna vilja veta vilken elaffär som kan fixa fram ett 24w Enkelsocklat 13000K som passar mitt Nano.

Jag har alltså 24w Interpetrör liknande det som tråden började med. Jag köpte mitt på Jackie online i England och nu finns det på Tyska webbutiker också men kan jag få tag i det i en Elaffär i Sverige vore det ju mycket bekvämare.

Alltså: Ny leverantör önskas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag tittade på akvarier med sådana rör innan..... och tänkte......, naä.......de är inte bra.

kompaktlysrör bör undvikas pga deras lägre ljusutbyte och att de är svårare att få tag i. sen när man väljer specialfärger så blir det ju ännu mer begränsat.

håller man sig till blå rör så finns de som FSD 9, 18 & 24w i elaffären.

på de raka FD/FDH rören så är det bara att vraka och välja.

finns även en skywhite 8000K om man nu vill ha det.

15.000K-rören, t ex AQUABLUE & JBL MARIN DAY, finns inte på elaffären. men eftersom att de rören är till för att agera singelljuskälla och ersätta 10.000K + blå med enbart ett rör så berörs ju inte vi. vi blandar ju 10.000K + blå eller MH + blå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inte in ett rakt rör i min 40 cm breda nanolåda och mitt vikta 24w rör som Interpet förresten kallar PL - T5 har ena sidan 10 000K och andra sidan blå. Mer rör behöver inte jag för mitt 32 liter nano. Och det var för övrigt den enda vettiga belysningen jag har hittat med den längden.Det ger dessutom för ögat betydligt mer ljus än de 25w energisparlampor jag har i källaren.

Jag har för övrigt ett Deltec Midday 24w + ett Deltec 24w Actinic + jag kan sälja till reducerat pris till den som tycker att det ljuset är lika snyggt och starkt som två Deltec Aquablue. Alldeles för gult i min smak. De har bara gått en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15.000K-rören, t ex AQUABLUE & JBL MARIN DAY, finns inte på elaffären. men eftersom att de rören är till för att agera singelljuskälla och ersätta 10.000K + blå med enbart ett rör så berörs ju inte vi. vi blandar ju 10.000K + blå eller MH + blå.

hur menar du då? ja har 12 st T5 i olika färger.. "en del rör e blandade 6koch20k".. från 6k till 22k e de så att man bara kan köpa över 15k på akvariebutik??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
hur menar du då? ja har 12 st T5 i olika färger.. "en del rör e blandade 6koch20k".. från 6k till 22k e de så att man bara kan köpa över 15k på akvariebutik??

6000K är dagsljusrör och finns i elaffären.

8000K finns på elaffären och heter osram lumilux skywhite 880.

20.000K och där över är blå lysrör som finns att köpa i elaffären. heter då färgade lysrör.

10.000K är et specialrör och finns enbart på djuraffärer. samma sak gäller för rör på 15.000K.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får fan ingen rätsida på detta så jag gör så här: Hade ett 36W rör av följande modell:

http://www.hobbyriff.de/shop/ ,Beleuchtung, Leuchtstoff T5 Technologie, T5 Power Compact Beleuchtung och röret heter Daylight Blue Plus T5 Compact men vill ha ett Blue Moon T5 Compact

istället. Finns denna att få tag på i en vanlig el affär i sverige Claes?? Ska bara vara som komplimnent till min MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...