Gå till innehåll

Vad behövs för att starta akvarium?


bulletq

Rekommenderade inlägg

du behöver:

1. bra ljus. 1w / liter ungefär. Räcker utmärkt med T5, men ska du ha krävande koraller så är MH ett måste.

2. Skummare, helst venturi modell då de är effektivast.

3. Cirkulationspumpar. Tunze turbelle är bra då inte ger en vanlig "stråle" som traditionella pumpar utan en mer sprid stråle.

3. Salt, tester (nitrit, nitrat, fosfat, ph, kh och självklart en Saltmätare)

4. Levande sten, till att börja med 10% av akvariets volym i kg sten.

det är väl allt för att komma igång tror jag.

Bör ju tillägga att jag är nybörjare som enbart haft mitt kar igång ca. 3 månader så jag

hoppas lite fler erfarna akvarister fyller på och/eller rättar min lista.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan köra med ytavrinningsbox. finns färdiga att köpa, eller är lite händig bygger du en själv:

https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409

https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10010

finns mycket info om boxar på forumet.

alternativ nr2 är att du bygger en invändig sump i ett hörn i karet.. bara limma 2 skivor i ett hörn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så kör man utan sump. Jag har ingen fast en sump står på önskelistan så småning om.

Det är inga som helst problem att köra utan sump, det negativa som jag ser det är att ha femtioelva pryttlar helt synligt i karet. Är betydligt snyggare att ha dem i sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttar denna tråd till nybörjarrubriken. Där blir det enklare för andra läsare att hitta och ta del av innehållet.

Du var mer uppmärksam än mig Vargklo:smiley20: Keep it up.

bulletq: Jag har två påhängsskummare (2xTurbofloator multi sl), 2x300w värmare, en 55w Uvc, ett filter med div kemikalier (aktivtkol pga mjukkoraller + stenkoraller), invändiga cirkulationspumpar och belysning. MAO ett low tech akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor