Draedon Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 jag har en powerhead pump (lika som på bilden) som sprutar ur sig bubblor HELA tiden..kör inte med luftslangen som sitter på på bilden.pumpen sitter ca. 5cm från vattenytan.var f*n kommer luften ifrån? den puffar ut massa bubblor lite titt som tätt och jag fattar inte var luftenkan komma ifrån.. hel skumt Citera
Manks Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Om den är ny kan det finnas lite luftbubblor i den... Pröva att plocka isär den i delar under vattnet, skaka lite på den och sätta ihop den. Fast har den hållt på så länge lär det ju vara något annat. Citera
Speedster Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Jag har samma problem, den sprutar bubblor i omgångar ungefär 1 gång i minuten och det är inte lite bubblor. Fattar inte vad de kommer ifrån, pumparna ligger 5 cm under vattenytan och legat i över en månad utan att vara över vatten. Verkar som mina alger o stenar producerar ordentligt med syre, jag har också lite problem med cyanobakterier som jag rensar emellan åt. Men framför allt verkar bubblorna komma från stenen. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Måste suga luft från ytan. Sänk några cm och se. Citera
Klubbsson Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Testa att vänd på pumpen och sätt den upp och ned, det kan hjälpa när det strular med luft och pumpar. Citera
Hanss0n Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 hade samma problem med en liknande pump när den satt högt upp i karet men när jag sedan sänkte ner den en liten bit i karet så sluta det komma bubblor..men vet inte va det beror på skulle också gärna vilja veta var dem kommer ifrån?? ha de Citera
Joru Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Kan lätt bildas virvlar vid insuget på pumpen vilket leder till att luft sugs ner till pumpen och sen vidare ut. Sänk pumpen mer och se om det går över. Citera
patte Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Upplever precis samma fenomen med denna pump(försvinner EJ med tiden). Har 3st uppdelat på 2kar, alla ger ifrån sig lite bubblor, varar den som sprutar mest bubblor sitter 30cm nedanför vattenytan, jädra vortex där om den ska suga luft från ytan!Nu är ju detta verkligen inga superpumpar för salt direkt i mina ögon, och jag är inne på om det inte är så att det är impellern som kan skapa dessa bubblor. för blir hastigheten för stor vid kanterna på impellern så kommer det bli gasbildning. Just detta håller ju de som tillverkar båtpropellrar reda på, minskar ju effektiviteten på proppen.MEN det känns ändå lite skumt att inte gasen tas upp av vattnet igen....bara en tanke..... Citera
Draedon Postat 2 februari 2006 Författare Postat 2 februari 2006 jag har testat att ha den längre ner, vänt den på den, plocka isär den, svurit åt den, hotat med annons på blocket m.m. men den ger sig inte.har ett par mindre 1000l pumpar som får rycka in istället och denna hamnar i "bra att ha" lådan. Citera
nemo Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Hade en sådan innan, utan en enda bubbla i karet. jag har pluggade det lilla hålet (luftintaget), för länge sedan. Kommer ej ihåg varför,men det kanske kan hjälpa ? prova ? Citera
Draedon Postat 2 februari 2006 Författare Postat 2 februari 2006 har 2 st. maxi-jet 1000l/h som jag tror jag stoppar ner istället för den här.blir nog bättre cirkluation med dom när man har 2 strålar att styra runt lite. Citera
Robert Lennqvist Postat 2 februari 2006 Postat 2 februari 2006 Har en Aqua Clear 70 och den gör precis samma sak. Blir inte klok på eländet. Fattar inte var bubblorna kommer från... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.