Gå till innehåll

Tack för snabba svar. Nya frågor :)


venomous

Rekommenderade inlägg

Hejsan

och tack för alla snabba och inehållsrika svar.

Det jag har tänkt att ha i karet är lite mindre djur, koraller och kanske någon enstaka fisk.

Det jag är med på att jag behöver är en osmos, stark belysning så som metallhalogen eller t5 lysrör, cirkulationspump på ca 400L/h och minst 4kg levandesten kanske hellst några kilo till?

Saker jag inte är med på:

Vad är det jag saknar förutom det jag har nämnt?

Vad finns det för olika mätare av alla värden man skall hålla koll på, vilka är bra/mindre bra (vilka ska man akta sig för) vad är prisvärt.

Ytavrinning på ett nano (ska det gå ner i en sump och vända då) eller finns det andra lösningar?

Sump lämpligt eller finns det andra lösningar för nano?

Har haft sötvattens akvarium i snart 15år så man har hunnit med det mesta på den fronten och är därför sugen på att utveckla mig själv och testa på saltvatten och försöker därför räta ut mina frågetecken jag har så att en uppstart underlättast av så bra kunskaper och förberedelse som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthaltmätare med visare är väldigt dåliga. En flytande eller en Refraktometer är bättre. (mycket bättre) Tester för sötvatten kan du glömma. Salifert är ett bra fabrikat som de flesta använder för "kemitesterna". Jag har ett ytavrinningsfack i mitt Nano som suger ut skit från ytan där jag också fyller på osmosvatten. Jag har 7 Kg sten, 300 +400 liter pump i mitt 32 liters och cirkulationen är för dålig! I mina stora kar har jag mycket mindre pump per liter och ändå bättre cirkulation så jag tror man bör räkna upp pumparna extra för små kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...