Gå till innehåll

IKS Aquastar Ph


Doris

Rekommenderade inlägg

He skulle kalibrera min nya iks ph dator men ja tror att den är kass

eller är de ja som gör fel ?

kör den på cal sen kör ja ner i 7.0ph sedan i destelerat vatten sen i 4 ph men efter de så får ja Eror 1

Err1= Calibration solution ph4 or ph 9 has not been recognised -ph value too low

-sensor defective

replace sensor

Någon som vet vad som är felet ,är de iks som är kass eller JA:snurrig:

Mvh MAgnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

sensorer är förbrukningvara!

Moderna sensorer är nästan 100% linjära inom kalibrerings området. Jag rek att du använder buffert på 4 och 7 den basiska på 10 har mycket lätt att ta upp koldioxid från luften och blir förstörd snabbt. När du kalibrerar så måste elektroden vara helt ren. Avkalkas med 10% saltsyra, sköljes med destvatten, ställes därefter i pepsinlösning och tillsist under ett dygn i 3M KCl lösning för reaktivering. Plaseras därefter i 4 pH buffert och får stå minst 5 min innan kalibrering, sköljes i destvatten och ställes i pH 7 mist 5 min. På en del apparater måste du lagra värdena manuellt andra gör det automatiskt. En helt ny elektrod skall visa 177mV vid pH 4 och 0 mV vid pH7 om du inte får i närheten av dessa värden gör om och om felet upprepas så är elektoden eller buffertlösningen kass.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag upp fattar ditt inlägg rätt så kör du den först i ph 7, sedan avläser du det destilerade vattnet och efter det kör du den i ph 4. Du skall endast skölja av phmätaren i det destilerade vattnet, annas blir det fel. (har säkert bara missuppfattat dig)

Ett annat problem (som Ingvar nämner) är att det är svårt att kalibrera utan att ha en temperaturmätare kopplad till datorn, det går men är väldigt omständigt.

När jag kalibrerade min iks ph gjorde jag på följande sätt, min temperaturmätare mäter tempen i akvariet så jag lade i buffertflaskorna i akvariet och de fick flyta omkring i ca 20 min, då har de samma temperatur som akvarievattnet.

Sedan knappade jag mig fram till calibration på datorn och läste först av buffertlösningen med ph 4, när den var avläst sköljde jag av mätaren med destelerat vatten och därefter läste jag av buffertlösningen med ph 7 (jag behöver aldrig krångla med temperaturen det sköter datorn automatiskt åt mig eftersom lösningen har samma temperatur som akvarievattnet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...