Gå till innehåll

Vilken kalkreaktor är bäst???


Micke_Tj

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

kalkmixer: kalksubstratet eller kalkblandningen löser upp sig själv så sakta[eller är jag fel ute på denna?].

kalkmixer: kalkformen som används kan inte lösas i vatten, därför tillsätter man koldioxid vilket får PH-värdet att ändras och kalken fäller där med ut i vattnet.

Kalktillsatts för direktanvändning i karet är väl dyr i längden, men också den krångligaste. med mixer/reaktor så sköts det automatiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK,

Min metod kanske bara är lämplig, när man har mindre kar. Kostnaden för min del ligger på ca 200:-/år på calcium.

Sätt tillsätter jag även Mg för ungefär samma pengar. Jag ska väl tillägga att jag inte har några stenkoraller, jag vet inte hur mycket detta påverkar förbrukningen av Ca.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halogen om du inte har några stenkoraller utan bara matar kalkalgerna med calcium, så kommer du att komma in i en helt annan dimension av förbrukning med stenkoraller i karet. Förbrukningen ökar dramatiskt.

Angående Shuran Jetstream 1 så har jag en sådan och anser att den är för klen till mitt akvarium. Planerar man ett välfyllt stenkorallsakvarium större änn 800-900 liter skall man nog titta på en större/kraftigare kalkreaktor. Men jag tycker om konstruktionen på reaktorn. Så jag kan varmt rekomendera den kalkreaktorn.

Jag tycker du ska titta på Shuran Jetstream 2, då har du så du klarar dig hela livet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du deras media också och i så fall läcker det fosfat eller annat ovälkommet

Vart har du läst detta?

Nån som vet hur Deltecs kalkreaktor serie funkar med svävande media??

PF501.gif

Rowalith C+

Rowalith is mined from ancient fossil beds and is guaranteed to be 100% phosphate free. Additionally, Rowalith C+ contains all of the trace elements in the correct proportions that make up the coral skeleton.

Notes on Use of ROWALith C+:

  1. This material must be washed very thoroughly before placing inside your Deltec Fluidized Reactor; if you do not do this, the reactor will run cloudy.
  2. RowaLith C+ is a natural material specially chosen to produce the highest calcium output from your Deltec Fluidized Reactor.
  3. Set the reactor to run between 30 to 40 dKH. Measure the water from the reactor after allowing it to run for a few hours, from the output flow.
  4. Due to the efficiency of the fluidized reactor, constant top up of this material will be required.
  5. Please ensure that the calcium levels in your aquarium do not exceed 450mg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en Schuran och är nöjd med den. Skulle du skaffa dig Shuran Jetstream 2 så skulle den förmodligen räcka livet ut, men priset är kanske avskräckande 890 EUR mot 389 EUR för 1:an på aquaPro2000. Norbergs akvarie är ju inriktat på kalktörstande SPS och är proppat med dem, vad skall du ha för inriktning på ditt akvarie? Ska du inte proppa ditt med SPS så kanske det räcker med 1:an, avskräcker inte 2:ans pris så köp den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt ett test som man kunde köpa på nätet på olika medier så vann rowalith p.g.a att den var renast och det var därför jag undrade om shurans media släpper fosfater för shuran var inte med i testet

Det är inget konstigt med Shurans media de är ju vanligt korallsand bara att den är grov 1-3 cm. Den skulle ju iof. kunna vara tvättad, men det vet jag inget om. Man får ju tvätta och blötlägga den tills fosfaten är utlakad och räcker inte det så får man droppa reaktorvattnet genom en strumpa med något fosfatabsorberande.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...