Gå till innehåll

TDS..


per.w

Rekommenderade inlägg

Har köpt en tds mätare för att mäta saltnivån då jag vill kunna kontrollera refractometern med tds:en då jag ville utesluta att refractometern gått sönder.

Problemet är att den mäter inte i ppm tex 1025 utan istället enligt 3 siffrig summa tex 290... Hur tolkar jag det eller var finns det en konverteringstabell.

Har försökt läsa på litet på nätet men hittar inget bra om det...

Tips tack...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja efter många timmar på nätet nu så har jag kommit fram till att en tds mätare inte mäter salinitet som jag trodde utan denna TDS-mätare mäter konduktiviteten på osmosvatten, kranvatten, regnvatten, mineralvatten, mm. Mätaren bestämmer summan på fullständigt upplösta fast material (mobila ioner, salt, mineraler, metaller) i mg per Volym vatten (mg/L) eller partiklar per million (ppm). Hur man ur det resultat som mätaren visar, ska få fram salinitet är för mej omöjligt att få fram.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att det enklaste sättet att kolla din refraktometer är med en referensvätska - elektroniska har ju lite samma problem som allt annat, att det måste kalibreras!

Alternativt är att köpa eller låna en "langarvåg" - dvs något som kan mäta tiondels gram och blanda salt enligt tillverkarens spec, t.ex 38,6g salt i en liter vatten vid 25grader ger 35ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...