Gå till innehåll

GSP problem


catknife

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Nu har min första korall, en GSP inte öppnat sig på ca 2.5 veckor så nu tänkte jag att det var dags att göra en liten tråd där jag förhoppningsvis kan få lite goda råd / tips från er mer erfarna :)

 

Har skrivit en utförlig beskrivning om mitt akvarium o dylikt i en annan tråd under (Mitt Akvarium --> Nano). Men för att kort sammanfatta;

-ca 49liter kub

Coral Box Moon LED Plus (som köptes i lördags för litade inte på min dåvarande belysning)  (innan hade jag en Aquael Leddy Slim Duo Actinic & Marine)

- HOB filter med 1200liter/h + circulations pump på 600liter/h

 

Vattenvärden(hållt runt samma, men mätning som gjorde igår):

temperatur: ca 25grader

salthalt: 1.025

pH: 8.2

KH: 10 (alltid varit 9-10)

NH4: <0.15 (Vit dimma med Salifert så svårt att se, men misstänker snarare 0)

NO2: 0

NO3: 10-25 (ljus rosa med salifert, svårt att helt klart fastgöra men närmare 10 än 25).

PO4: 0.01

 

 

Köpte en relativt stor koloni av GSP från ZOO som en testpilot för mitt akvarium. I butiken var den helt öppen med en häfitg ljusgrön färg. När den väl var i mitt akvarium var den iprincip helt stängd, 3-5 stycken polyper stack ut lite och mattan på korallen har helt lila. (finns en bild på hur den såg ut samma dag jag satte i den i mitt akvarium på min "Mitt Akvarium tråd"

 

Strax efter tillskottet av GSP:n började jag få Diatomer och inslag av grönt på stenarne vilket bör vara alger. 

 

Efter ett tag reagerade jag på att min stängda GSP började få en mer brunaktig färg än den tidigare Lila färgen och även ljuslila / vit på topparna av polyperna. 

Jag provade skrubba lätt med en tandborste för att se om det var diatomer / alger, men det försvann inte och korallen började spotta ut sig något så jag avbröt.

Köpte en sminkborste som jag provade med istället, men kändes inte som jag fick bort så mycket med hjälp av det. 

 

Jag placerade om korallen för ca 1 veckan sen för att hamna i mer vattenflöde.

 

Jag har googlat runt och försökt hitta vad anledningen kan vara men det är väldigt svårt att hitta något konkret. Men jag har fastställt att det antagligen är någon eller fler av dessa anledningar;

 

#1 Diatomer & Alger på korallen som inte går bort

#2 GSP'n är fast på en form av svamp som håller på att dö

#3 Belysning(som jag tror jag eliminerat med den nyligen inköpte lampan)

#4 Vattenflöde(vilket jag tror att jag eliminerat genom att flytta korallen mer i direkt linje med cirkulationspumpen)

#5 Något är fel på min refraktometer och mitt saltvärde är betydligt högre än jag tror(vilket jag tvivlar på, då mina saltblandningar är i linje med instruktionerna på burken ca 37.1 gram salt per liter)

#6 Akvariet är för nytt för denna GSP

 

Efter det att jag bytte ljus har den blivit grön istället för lila eller brun långt ned på korallen vilket är väldigt fascinerande. 

 

All hjälp uppskattas enormt! :)

 

Bilden är tagen idag.

001.jpg

Ändrat av catknife
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minutes ago, Lasse said:

De kan vara lite kinkiga. Ljusbytet kan nog hjälpa. Men var försiktig med de vita LED på den armaturen. Du kan köra alla andra på 100 % men starta med 20 - 30 % med den vita

MVH Lasse 

Hej Lasse,

tack för inputen :)

Jag kör ett program på nya lampan som succesivt går upp och ned mellan 08:00 - 22:00 

 

Högsta peaken ligger på ca 40-50% över nästan alla spektrum medans vita peakar som högst på 35, gröna högst 10 och inga röda(fick ett tips om att röda och gröna kan froda mycket alger).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tipset kan du lägga i sophinken. När jag hade dem körde jag allt utom det vita på 100%,

 

Om du går till min tråd om ett nytt projekt eller till Lasses Dream build på reef2reef.com så hittar du alla argument för detta. Faran med rött ljus är en myt och samma forskargrupp som lanserade detta har svängt

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Lasse said:

Det tipset kan du lägga i sophinken. När jag hade dem körde jag allt utom det vita på 100%,

 

Om du går till min tråd om ett nytt projekt eller till Lasses Dream build på reef2reef.com så hittar du alla argument för detta. Faran med rött ljus är en myt och samma forskargrupp som lanserade detta har svängt

 

MVH Lasse 

Spännande läsning och häftigt akvarium! :) hittade även en annan tråd där ni diskutera lampan ;

Tror du inte det blir lite för mycket ljus om jag kör allt (förutom vita) på 100%?

 

Mitt akvarium är 35cm bred, 35 cm djup och 40 cm hög(exklusive sanden) + en glasskiva. 

Isåfall vad rekomenderar du för schema? 1 timme upptrappning till max belysning och sen 1 timme nedtrappning vilket ger en total på ca 10 timmar ljustid? (med andra ord typ 8 timmar på max).

 

Tack för all input Lasse :) (och dina trådar här, vet inte hur många gånger jag läste "Lasse metoden" innan jag började med detta akvarium!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...