Kimozabe Postat 24 juni 2018 Postat 24 juni 2018 Motgångarna fortsätter. Min lilla clownfisk har fått lockjaw, käken är låst i öppet läge. Matade precis och då åt den men såg inte ut så igår. Någon som varit med om att clownfiskar råkar ut för detta? Mvh Kim Citera
mcjagg Postat 24 juni 2018 Postat 24 juni 2018 26 minuter sedan, Kimozabe sa: Motgångarna fortsätter. Min lilla clownfisk har fått lockjaw, käken är låst i öppet läge. Matade precis och då åt den men såg inte ut så igår. Någon som varit med om att clownfiskar råkar ut för detta? Mvh Kim Hej jag har haft det på bangaier då jag odlar lite men aldrig på clown jag brukar ta en liten nål och fånga fisken och trycka till lite så munnen stängs mvh Frank Citera
Kimozabe Postat 24 juni 2018 Författare Postat 24 juni 2018 (ändrat) 17 minuter sedan, mcjagg sa: Hej jag har haft det på bangaier då jag odlar lite men aldrig på clown jag brukar ta en liten nål och fånga fisken och trycka till lite så munnen stängs mvh Frank Tack för svaret Frank, bara för att klargöra, vad använde du nålen till, fånga fisken eller som verktyg att trycka på undersidan av käken? Kan nog nästan fånga min clown med händerna då dom äter från min hand när jag matar. Mvh Kim Ändrat 24 juni 2018 av Kimozabe Citera
mcjagg Postat 24 juni 2018 Postat 24 juni 2018 Hehe jag använde nålen till att trycka tillbaka käken i mitten mellan över och under käkenMvhSkickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Kimozabe Postat 24 juni 2018 Författare Postat 24 juni 2018 (ändrat) @mcjagg Aha, du la den på längden i käken och tryckte till försiktigt in mot munnen? Svårt att förklara....vill inte göra nånting dumt Mvh Kim Ändrat 24 juni 2018 av Kimozabe Citera
mcjagg Postat 24 juni 2018 Postat 24 juni 2018 Japp precis helt riktigt när jag gjort det på bangai yngel så har det inte låst sig igen vet inte hur det är med clownerSkickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Kimozabe Postat 24 juni 2018 Författare Postat 24 juni 2018 1 minut sedan, mcjagg sa: Japp precis helt riktigt när jag gjort det på bangai yngel så har det inte låst sig igen vet inte hur det är med clowner Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Kanon, tack för svaret. Ska prova det men låter det nog gå 1-2 dagar till för att se om det löser sig självt, så länge den äter dvs. Mvh Kim Citera
mcjagg Postat 24 juni 2018 Postat 24 juni 2018 Ok gör så det är vanligt på bangaier när de är små de skjuter ut munnen med stor kraft när de ska fånga nykläckt arterna konstigt att det blev så med clownen Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
BatmanGefle Postat 24 juni 2018 Postat 24 juni 2018 När jag för nåt år sedan gjorde lite research om drakfiskar så kom lockjaw fram lite nu och då som en relativt vanlig åkomma på dem/rovfiskar, och ensidig kost/näringsbrist verkade vara en bov i det hela. Brist på vitamin B och fettsyror om jag nu minns rätt var vad som las fram som orsaken.Nu säger jag inte att det är så (det borde vara mer frekvent i så fall med tanke på att clowner är vanliga att ha i karet) men jag ville ändå slänga fram den vinkeln...Sent using Jedi mind-trick. Citera
Kimozabe Postat 24 juni 2018 Författare Postat 24 juni 2018 10 minuter sedan, BatmanGefle sa: När jag för nåt år sedan gjorde lite research om drakfiskar så kom lockjaw fram lite nu och då som en relativt vanlig åkomma på dem/rovfiskar, och ensidig kost/näringsbrist verkade vara en bov i det hela. Brist på vitamin B och fettsyror om jag nu minns rätt var vad som las fram som orsaken. Nu säger jag inte att det är så (det borde vara mer frekvent i så fall med tanke på att clowner är vanliga att ha i karet) men jag ville ändå slänga fram den vinkeln... Sent using Jedi mind-trick. Matar iofs med pellets, 2 sorters flakes o nori, vet att många menar på att ”torrfoder” kanske inte är det bästa. Skulle det kunna vara att den gått efter nån stor bit pellets och käken har hoppat ur/låst sig? Det är en rätt liten clown som är väldigt glupsk av sig, det tycker jag alla mina fiskar är förstås Mvh Kim Citera
BatmanGefle Postat 24 juni 2018 Postat 24 juni 2018 Matar iofs med pellets, 2 sorters flakes o nori, vet att många menar på att ”torrfoder” kanske inte är det bästa. Skulle det kunna vara att den gått efter nån stor bit pellets och käken har hoppat ur/låst sig? Det är en rätt liten clown som är väldigt glupsk av sig, det tycker jag alla mina fiskar är förstås Mvh KimLämpligt foder till clowner kan jag inte uttala mig om.Men att den gapat över en för stor pellets kan väl vara en möjlig orsak..?Sent using Jedi mind-trick. Citera
Kimozabe Postat 27 juni 2018 Författare Postat 27 juni 2018 Min clown har lagat sig själv Skönt att slippa leka doktor. Mvh Kim 2 Citera
mcjagg Postat 27 juni 2018 Postat 27 juni 2018 Hej bra att det löste sig jag fick leka doktor igår på en av mina bangai yngel käken hade låst sig men det är enkelt att stänga munnen mvh Frank 1 Citera
Kimozabe Postat 27 juni 2018 Författare Postat 27 juni 2018 3 minuter sedan, mcjagg sa: Hej bra att det löste sig jag fick leka doktor igår på en av mina bangai yngel käken hade låst sig men det är enkelt att stänga munnen mvh Frank Kan tänkta mig att om man gjort det ett par gånger så är man lite tryggare i åtgärden. Mvh Kim Citera
mcjagg Postat 27 juni 2018 Postat 27 juni 2018 Ja det blir lättare när man gjort det några gånger det behövs inget tryck alls käken hoppar typ tillbaka själv när man trycker till lite nätt sen är det väldigt små ca 10-12 mm Citera
stigigemla Postat 27 juni 2018 Postat 27 juni 2018 Om du börjar mata Banggaiynglen med fryst cyclops vid 4 veckors ålder och slutar med artemian vid 5 bör du slippa låsta käkar. 1 Citera
mcjagg Postat 28 juni 2018 Postat 28 juni 2018 HejTack Jo jag brukar göra det vid 5-6 veckors ålder ska testa lite tidigare och se om det blir bättreMvh FrankSkickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.