Gå till innehåll

smått foder till små ocellaris


storasberg

Rekommenderade inlägg

vilket foder tycker ni passar bäst för små ocellaris? matar dom med artemia, mysis och nåt torrfoder. försökt med cyklops men de verkar var för små. den allra mista av dom fyra tycker att torrfodret antagligen är för stort. är bosmider bra?..ja får väl åka ner till affären och höra med dom....prova mig fram...roligt å höra hur ni som har sånna fiskar gör....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur små clowner pratar du om? Om du pratar om nyfödda så har du bäst chans med zooplankton (rotifers). Ett alternativ kan vara levande artemia även om dödligheten kommer att bli högre.

Pratar du om större köpta exemplar, vilket jag antar, borde det mesta funka. De har antagligen blivit uppfödda med fryst artemia så detta borde fungera. Glöm inte att berika maten med phytoplankton/vitamer.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sorry om jag lånar tråden lite... men det här med att berika maten med plankton/vitaminer. hur går det till?

jag matar mina clowner med artemia, mysis och ett torrfoder som (enligt burken) ska vara vitaminberikat.

måste jag ge dem mer vitaminer och plankton för att de skall må bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det levande artemia så skulle jag rekommendera att du låter dom dra i en lösning med phyto/vitamin ett tag (helst några timmar) innan du ger det till clownerna. Näringsvärdet på levande artemia är väldigt tidsbegränsat och då blir tillsatserna viktiga. Om du köper fryst kan du låta det suga i sig phyto/vitaminer i en kopp el liknande (jag har en te-sil som jag doppar ner i en kopp med phyto/vitamin och lite vatten). De klarar sig säkert med tillsatserna om de redan tar torrfoder men tillsätt gärna phyto/vitamin då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...