Postat 18 juli 20187 Är DÄ en av mina mp40 föll i golvet för ett tag sedan sÄ tÀnkte jag....man kan vÀl alltid öppna den och titta....kanske det gÄr att reparera.  NÄgon som demonterat en mp40 torrsida?   Mvh Kim
Postat 18 juli 20187 Ă„r http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1901337&page=20 http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1901337  inte sĂ„ mycket till hjĂ€lp men det finns nĂ„gra bilder hur den ser ut inne,torrsidan. Ăndrat 18 juli 20187 Ă„r av jarecki68
Postat 18 juli 20187 Är Författare 4 minuter sedan, jarecki68 sa: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1901337&page=20  inte sÄ mycket till hjÀlp men det finns nÄgra bilder hur den ser ut inne,torrsidan. Gött, tack. Kan vara vÀrt en chansning innan jag köper/im jag köper en ny torrsida. Annars fÄr jag en kontroller i reserv  Mvh Kim
Postat 18 juli 20187 Är Författare Tack sÄ mycket @jarecki68  Kommer lite bilder, vill bara försöka bli klar med allt annat och eventuellt detta   KÀnner nog den vibration som lÄter nÀr jag snurrar pÄ hjulet/magnet och hÄller i kullagerna sÄ tÀnkte faktiskt prova att byta dom. Jag ser en klÀmma pÄ ena sidan men vet inte, kÀnns som jag mÄste lyckas fÄ loss skruven ocksÄ...och hitta utbytes kullager  Mvh Kim
Postat 18 juli 20187 Är Författare pÄ högra sidan syns klÀmringen eller vad det nu kan kallas   och hÀr Àr vÀl dÄ en inseksskruv som mÄste lossas ocksÄ. Sen ÄterstÄr att se hur jag ska kunna fÄ av det andra kullagret och var jag hittar nya.  LÀste pÄ @jarecki68 lÀnk att man mÄste vara försiktigt med magneten dÄ den inte gÄr att fÄ tag pÄ.  Mvh Kim
Postat 18 juli 20187 Ă„r SĂ€ker pĂ„ att det Ă€r kullagren som har skadats? De ser ganska kraftiga ut. Kanske magneten som glappar mot axeln?Â
Postat 18 juli 20187 Är Författare 14 minuter sedan, PerS sa: SÀker pÄ att det Àr kullagren som har skadats? De ser ganska kraftiga ut. Kanske magneten som glappar mot axeln? Absolut inte, men kÀnner hur det maler nÀr jag hÄller i kullagret. Mvh Kim
Postat 18 juli 20187 Är Författare Har köpt kullager, ska se pÄ jobb om dom har utrustning för att klÀmma av dÄ det Àr extremt tajt pÄ ena sidan.  FortsÀttning följer   Mvh Kim
Postat 18 juli 20187 Är Verkar ganska vanligt med lite halvkassa lagrer i mp40. Ska finnas bra video pÄ youtube med hur man tar isÀr och byter men hittade inte den nu. Men kanske e ganska lika qd:n som vanliga mp40:in sÄ man kan kolla den videon istÀllet.
Postat 18 juli 20187 Ă„r Författare 38 minuter sedan, turboadde sa: Verkar ganska vanligt med lite halvkassa lagrer i mp40. Ska finnas bra video pĂ„ youtube med hur man tar isĂ€r och byter men hittade inte den nu. Men kanske e ganska lika qd:n som vanliga mp40:in sĂ„ man kan kolla den videon istĂ€llet. Den flög i golvet för att pumparna legat förvarade för lĂ€nge och med kartong mellan magneterna = deformerade âdynorâ. Detta Ă€r enbart mitt fel. Men visst, har lĂ€st om mĂ„nga som klagar pĂ„ lager och diverse andra konstruktionsmissar. NĂ€r jag var och handlade lagerna sĂ„ hade dom verktyg för att pressa/skruva ut lagerna. Dock krĂ€vdes det ett verktyg med extra smala âarmarâ för att kunna ta det ena lagret, bestĂ€llningsvara. Kan jag fixa det pĂ„ mitt jobb/hos en kompis och pumpen blir knĂ€pp tyst kommer jag eventuellt byta lager pĂ„ alla pumparna. Men en sak i sĂ€nder   Mvh Kim
Postat 18 juli 20187 Är TÀnkte mest sÄ du kunde titta om det var nÄgra oklarheter i isÀrtagningen eller ihopsÀttningen. Men inget slÄr ju ett par skf lager sÄ :). Om du byter lager sÄ berÀtta gÀrna hur det vart med ljudet. Har tÀnkt mÄnga gÄnger att byta lager för dom viner/smÄknastrar lite. Inte nÄgra stora problem men ÀndÄ bara för att man kanske kan fÄ dom tystare hehe. Men lycka till och posta gÀrna hur du upplever det om du byter
Postat 18 juli 20187 Är Författare 3 minuter sedan, turboadde sa: TÀnkte mest sÄ du kunde titta om det var nÄgra oklarheter i isÀrtagningen eller ihopsÀttningen. Men inget slÄr ju ett par skf lager sÄ :). Om du byter lager sÄ berÀtta gÀrna hur det vart med ljudet. Har tÀnkt mÄnga gÄnger att byta lager för dom viner/smÄknastrar lite. Inte nÄgra stora problem men ÀndÄ bara för att man kanske kan fÄ dom tystare hehe. Men lycka till och posta gÀrna hur du upplever det om du byter Allt Àr demonterat och axeln Àr utplockad. Monterade ihop allt igen för osÀker om jag kanske skulle rÄka slarva bort nÄgot eller glömma vart det hörde hemma  Och lager Àr som sagt köpt sÄ det enda som kan hindra ett byte/test av nya lager Àr att det skiter sig nÀr jag ska ha av lagerna eller att magneten pajar.  à terkommer sÄ fort jag gjort bytet. Skulle det inte fungera sÄ kan jag skicka lagerna till dig sÄ kan du prova pÄ din pump för jag Àr som sagt inte hundra pÄ att det bara Àr lagerna.  Mvh Kim
Postat 19 juli 20187 Är Författare Lagerna Àr byta, ska slÀnga ihop pumpen idag efter jobb.  Dock har jag en kÀnsla av att det inte Àr lagerna. Det jag upplevde som malde tycker jag mig kÀnna nu oxÄ, kanske har blivit nÄgon obalans/skador pÄ spolen (heter kanske inte ens spole  ) Mvh Kim
Postat 19 juli 20187 Ă„r Författare Jag kommer slĂ€nga upp en ny trĂ„d hur jag gjorde. Hur lĂ€gger jag till en video? Max Ă€r ju 5mb. Glömde tyvĂ€rr att filma hur den lĂ€t innan lagerbyte   Mvh Kim Ăndrat 19 juli 20187 Ă„r av Kimozabe
Postat 19 juli 20187 Är Författare 3 minuter sedan, turboadde sa: Nöjd? Absolut. BerÀtta hur jag lÀgger upp en video sÄ ska du fÄ höra   DÀr var nÄgot som svagt skramlade till. Vet inte om det kan vara kÄpan som inte sitter helt hundra. Ena skruven gÄr inte att skruva i dÄ hÄlet sprÀcktes nÀr pumpen for i golvet. Men det Àr verkligen som natt och dag. Tror nÀstan den Àr tystare Àn dom andra.  Ska provköra den imorgon efter jobb, vill vara hemma. Tror dÀr Àr inbyggt skydd om den tex skulle börja gÄ trögt men bÀttre att vara nÀrvarande.  Mvh Kim
Postat 19 juli 20187 Är Haha jag Àr kass pÄ sÄnt som videor och sociala medier . Men jag hoppas du kommer pÄ det.  Vad kul att det gick bra och verkar lyckat. Skulle vara kul om man fick den lika tyst som en tunze-pump
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.