Martinkw Postat 19 juli 2018 Postat 19 juli 2018 Fick detta idag, någon som vet vad denna algen heter och vad man ska göra? Skickat från min SM-G965F via Tapatalk Citera
Lasse Postat 20 juli 2018 Postat 20 juli 2018 Cyanobakterier. Kan du beskriva lite om ditt akvarium - hur länge har det varit igång och så vidare. Vilka mätvärden har du på fosfat och nitrat? MVH Lasse Citera
Martinkw Postat 20 juli 2018 Författare Postat 20 juli 2018 Har haft gång mitt 200 liters i 3 månader ca.Är ganska ny på saltvatten fronten.Gör 15% vattenbyte 1 gång i veckan. 25 kg LS1 BTA1 kenya träd1 läder korall2 clown fisk1 yellow tail1 blue tang (liten)Nitrat och fosfat tester görs 1 gång i veckanFosfatet är lite över 0Nitrat är 0//martinSkickat från min SM-G965F via Tapatalk Citera
Lasse Postat 20 juli 2018 Postat 20 juli 2018 I detta läge skulle jag skippa de veckovisa vattenbytena och i stället suga ut "mattan" varje kväll och ersätta med nytt vatten - dock med så lite vattenåtgång som möjligt. Jag skulle också googla på femtielftemetoden eller söka här på SG efter den. Den går ut på att sätta till NO3 till systemet. Lös upp ca 40 gram av salpeter eller Chikesalpeter till totalvattenvolym 500 ml. 1 ml av detta höjer NO3 nivån med ca 0.5 ppm/100 liter. Försök komma upp på ca 4-5 ppm NO3. Sen är det bara tiden som fixar det normalt. Se även här MVH Lasse Citera
PerS Postat 20 juli 2018 Postat 20 juli 2018 1 hour ago, Lasse said: I detta läge skulle jag skippa de veckovisa vattenbytena och i stället suga ut "mattan" varje kväll och ersätta med nytt vatten - dock med så lite vattenåtgång som möjligt. Jag skulle också googla på femtielftemetoden eller söka här på SG efter den. Den går ut på att sätta till NO3 till systemet. Lös upp ca 40 gram av salpeter eller Chikesalpeter till totalvattenvolym 500 ml. 1 ml av detta höjer NO3 nivån med ca 0.5 ppm/100 liter. Försök komma upp på ca 4-5 ppm NO3. Sen är det bara tiden som fixar det normalt. Se även här MVH Lasse Jag behöver också få upp mina näringsvärden lite, och undrar vad det rekommenderade tillvägagångssättet är? -Ökad matning (ingen mätbar skillnad i mitt fall trots dubblad matmängd) -Minskad export (i mitt fall minskad belysningstid i mitt refugium, ska utvärdera resultatet i helgen) -Femtielftemetoden Citera
Lasse Postat 20 juli 2018 Postat 20 juli 2018 (ändrat) I nuläget doserar jag både NO3 och PO4 in i mitt system på 300 liter med ett 40 tal fiskar. Har du kommit i det läget tror jag dosering är enda vägen. Om refugiumet är för kraftigt - kanske minskad belysningstid kan åtgärda lite. MVH Lasse Ändrat 20 juli 2018 av Lasse 1 Citera
Martinkw Postat 20 juli 2018 Författare Postat 20 juli 2018 I detta läge skulle jag skippa de veckovisa vattenbytena och i stället suga ut "mattan" varje kväll och ersätta med nytt vatten - dock med så lite vattenåtgång som möjligt. Jag skulle också googla på femtielftemetoden eller söka här på SG efter den. Den går ut på att sätta till NO3 till systemet. Lös upp ca 40 gram av salpeter eller Chikesalpeter till totalvattenvolym 500 ml. 1 ml av detta höjer NO3 nivån med ca 0.5 ppm/100 liter. Försök komma upp på ca 4-5 ppm NO3. Sen är det bara tiden som fixar det normalt. Se även här MVH LasseTack för väldigt bra svar, ska iväg och köpa salpeter idag.Skickat från min SM-G965F via Tapatalk Citera
Lasse Postat 20 juli 2018 Postat 20 juli 2018 Det är inte alltid som de här åtgärderna räcker till så återkom om en 5 - 6 dagar med ny rapport. MVH Lasse Citera
Martinkw Postat 20 juli 2018 Författare Postat 20 juli 2018 Det är inte alltid som de här åtgärderna räcker till så återkom om en 5 - 6 dagar med ny rapport. MVH LasseAbsolut, det ska jag Skickat från min SM-G965F via Tapatalk Citera
Martinkw Postat 26 juli 2018 Författare Postat 26 juli 2018 Absolut, det ska jag Skickat från min SM-G965F via TapatalkTjena Lasse!Gått 6 dagar nu.. tycker faktiskt det har blivit värre.. även om enligt mig så ser testet bra ut. Vad kan du säga om det?Skickat från min SM-G965F via Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.