Postat 27 juli 20187 Ă„r Hej!  Första inlĂ€gget!  Har för ca 1.5 mĂ„nad sedan tagit över ett saltkar. Otroligt roligt att Ă€ga ett igen efter ca 12 Ă„rs saltkarsuppehĂ„ll.  Akvariet rymmer 125 liter och har optiwhite glas. Maxspect R420R ledbelysning, Deltec mce600 skummare, Aqua Medic 11w UV-C, samt diverse pumpar.  Efter uppstarten, eller omstarten, har befintliga koraller bĂ„de vuxit och fĂ„tt otroligt fina fĂ€rger.  Mer bilder kommer - jag mĂ„ste fĂ„ hjĂ€lp att identifiera ett gĂ€ng koraller.  /Johan   Ăndrat 27 juli 20187 Ă„r av Jois
Postat 27 juli 20187 Ă„r VĂ€lkommen tillbaka dĂ„ fĂ„r man sĂ€ga!  ser fint ut!  Du har protypalythoa i karet en sorts koloni anemon som har ett vĂ€ldigt starkt gift och som man bör vara vĂ€ldigt försiktig med nĂ€r man hanterar dessa, detta kanske du visste men om inte sĂ„ vet du det nu :).  mvh Peter Â
Postat 27 juli 20187 Är Författare Hej!  Jo, de dessa "knappar" har jag lite koll pÄ... Min fru gillande dem fram till för tre timmar sedan dÄ jag berÀttade att de nog Àr lite giftiga... Tack!  Vad kan detta vara? Den Àr lite blÄ/lila-aktig.
Postat 27 juli 20187 Är Författare Den hÀr bruna filuren, vad kan det vara? Den har som smÄ blÄa prickar pÄ sig.
Postat 27 juli 20187 Är Författare Clownerna Àlskar iaf en av mina Euphyllia(?). Jag har tre varianter av den, blÄ, lila och grön.
Postat 27 juli 20187 Ă„r Författare För nĂ„gon vecka sedan har det ploppat upp ett helt gĂ€ng av dessa. Kan det vara nĂ„gon typ av Sarcophyton? Om jag tittar noga och rĂ€knar dem sĂ„ har jag sĂ€kert ett tjugotal. Ăndrat 27 juli 20187 Ă„r av Jois
Postat 27 juli 20187 Är Författare Installation av Aqua Medic UV-C. Har Àven satt raster för eventuella smitare.
Postat 27 juli 20187 Är Författare Lite halvtaskig bild tyvÀrr. Men vilken typ av fisk Àr detta? Den Àr ca 18cm lÄng, skygg och rör sig lite som en Äl.
Postat 27 juli 20187 Är 22 minuter sedan, Jois sa: Hej!  Jo, de dessa "knappar" har jag lite koll pÄ... Min fru gillande dem fram till för tre timmar sedan dÄ jag berÀttade att de nog Àr lite giftiga... Tack!  Vad kan detta vara? Den Àr lite blÄ/lila-aktig. Hej det Àr nÄn sorts discosoma ser det ut som mvh Frank
Postat 27 juli 20187 Är 8 minuter sedan, Jois sa: Har frodas fler "knappkolonier". Hej jag hade plockat bort de dÀr knapparna sÄ de inte tar över hela karet och de Àr av den giftigaste sorten ska fu plocka nort de sÄ Àr det största försiktighet som gÀller hanskar skyddsvisir och skyddsmask mvh Frank
Postat 27 juli 20187 Är 9 minuter sedan, Jois sa: Lite halvtaskig bild tyvÀrr. Men vilken typ av fisk Àr detta? Den Àr ca 18cm lÄng, skygg och rör sig lite som en Äl. Kan det vara nÄn murÀna
Postat 28 oktober 20187 Är Författare Yo!  Det flyter pÄ bra i karet... "trumvrivel"...  Slutade att anvÀnda mitt kranvatten dÄ jag fick ett par heta tips av nÄgra forumanvÀndare. Kör nu endast med osmosvatten vid pÄfyllning. Stort tack för era tips!  Korallerna vÀxer sÄ det knakar och karet börjar kÀnnas litet.  Jois goes up to 300 liter.  ....to be continued
Postat 4 november 20187 Ă„r Författare Akvarium med mĂ„tten 1200*40*60 Ă€r nu bestĂ€llt. Har Ă€ven bestĂ€llt en Tunze 6095.  Snart dags att tömma det gamla karet och förstĂ€rka upp bĂ€nken. Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.