Verkenius Postat 7 augusti 2018 Postat 7 augusti 2018 (ändrat) Hej, Mitt första inlägg här på tråden. Helt ny inom saltvatten men hållit på lite sötvatten innan i X antal år. Äntligen har jag vågat ta steget mot att satsa på saltvatten om ändå I liten skala. Vet ju att små kar är svårare och kräver möjligtvis lite mer omsorg än större. Här kommer lite bilder. har stått några veckor och i söndags kom mina första små clown och en liten boxarräcka I. härligt med lite rörelse. Här kommer lite bilder kom gärna med förslag. Ändrat 7 augusti 2018 av Verkenius 1 Citera
Verkenius Postat 7 augusti 2018 Författare Postat 7 augusti 2018 (ändrat) Har några funderingar på två saker som ploppat upp I mitt kar som ni kanske kunde svara på. bild 1. Det är lite svårt att se på bilden men det är som små små glasrosor som jag ser det 3 st I en liten klunga. dock har jag inte hittat liknande på nätet. de är neongröna I mitten. bra? dåliga? Bild 2. dessa växer ur min lila sten. och osäker på vad det är. eller om man ska ta bort alt behålla!? Ändrat 7 augusti 2018 av Verkenius Citera
Magnus Borg Postat 7 augusti 2018 Postat 7 augusti 2018 Välkommen till saltvärlden Själv tog jag samma steg i våras, och jag har inte ångrat en sekund! Sötvatten må vara kul men, salt är så mycket roligare Så mycket mer liv, både smått och stort i salt, som man inte har i sötvatten. /Magnus Citera
Verkenius Postat 10 augusti 2018 Författare Postat 10 augusti 2018 Vad använder ni för att fästa era koraller i LS? tar ni bort pluggarna/klipper dem osv? /Pierre Citera
Akvaristen Postat 10 augusti 2018 Postat 10 augusti 2018 26 minuter sedan, Verkenius sa: Vad använder ni för att fästa era koraller i LS? tar ni bort pluggarna/klipper dem osv? /Pierre Jag har klippt av pluggarna och superlimmat fast dom Citera
Verkenius Postat 10 augusti 2018 Författare Postat 10 augusti 2018 Just now, Akvaristen sa: Jag har klippt av pluggarna och superlimmat fast dom Ja jag tänkte göra något liknande också. Har ni förslag på vad för lim som känns bäst? Samt är lättast att jobba med. Citera
Akvaristen Postat 10 augusti 2018 Postat 10 augusti 2018 Just now, Verkenius sa: Ja jag tänkte göra något liknande också. Har ni förslag på vad för lim som känns bäst? Samt är lättast att jobba med. Jag kommer inte ihåg vad den heter, men det är den enda på ICA som är gel. Flytande är inte att rekommendera Citera
mcjagg Postat 10 augusti 2018 Postat 10 augusti 2018 Hej detta är bra har använt det länge https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000024289 sen finns det rev epoxi som man knådar ihop mvh Frank Citera
runstenen Postat 11 augusti 2018 Postat 11 augusti 2018 (ändrat) 19 timmar sedan, Verkenius sa: Ja jag tänkte göra något liknande också. Har ni förslag på vad för lim som känns bäst? Samt är lättast att jobba med. Det absolut bästa när du ska limma i karet under vatten är att kombinera cyanoakrylat ( superlim gel ) och 2 komp revepoxi. Knåda ihop en lagom mängd epoxi. Sen lite cyanoakr på den. Tryck fast mot fraggen / korallen. Sen igen cyanoakr på undersidan. Tryck och vrid ( ngn millimeter höger - ngn mm vänster - repetera ) fast mot ytan / stenen i karet. Ändrat 11 augusti 2018 av runstenen Citera
mcjagg Postat 11 augusti 2018 Postat 11 augusti 2018 On 7 augusti 2018 at 12:04, Verkenius sa: Har några funderingar på två saker som ploppat upp I mitt kar som ni kanske kunde svara på. bild 1. Det är lite svårt att se på bilden men det är som små små glasrosor som jag ser det 3 st I en liten klunga. dock har jag inte hittat liknande på nätet. de är neongröna I mitten. bra? dåliga? Bild 2. dessa växer ur min lila sten. och osäker på vad det är. eller om man ska ta bort alt behålla!? Hej bild 1 kan vara nån stjärnpolyp bild 2 om ni menar skivorna så är det rhodactis mvh Frank Citera
danne031 Postat 11 augusti 2018 Postat 11 augusti 2018 Välkommen till en fantastisk hobby Det ser ut som att du kör med ytterfilter? Vad har du i det? Citera
Verkenius Postat 12 augusti 2018 Författare Postat 12 augusti 2018 Tack för all hjälp! ska fixa lite nu i veckan så jag kan börja fästa mina koraller lite bättre. Tror jag kommer försöka mig på kombon med epox/lim Citera
Verkenius Postat 12 augusti 2018 Författare Postat 12 augusti 2018 On 2018-08-11 at 16:57, danne031 sa: Välkommen till en fantastisk hobby Det ser ut som att du kör med ytterfilter? Vad har du i det? Yes det är ytterfilter. Hade det sedan tidigare så tänkte att jag kan försöka använda det till något iaf. Kör lite mekanisktfilter i början för att få bort små partiklar. Sedan har jag 2 lager eheim mech PRO i botten. 1 lager eheim bio mech. Och 1 lager eheim substrat pro. Vad tror ni? Ändra något? Tänkte att jag kanske byta viss media vid behov. Det mekaniska filtret kommer ju behöva rengöras rätt ofta iaf för att inte skapa massa skit Citera
Verkenius Postat 14 augusti 2018 Författare Postat 14 augusti 2018 Här kommer lite fler bilder. Några nya koraller i nu med Citera
Verkenius Postat 14 augusti 2018 Författare Postat 14 augusti 2018 Beställt en ny powehead också. Jebao SW-2 Wave Maker för att kunna syra flödet lite mer. Är dock osäker på hur jag ska vinka min powehead bara. Känns som det samlas mycket skit under stenen. Men om jag vinkar den in i stenen känns det nästan som jag blåser för hårt. Kan ju styra den nya lite så kanske är skillnad med den! Vad tror ni? Citera
danne031 Postat 14 augusti 2018 Postat 14 augusti 2018 Prio ett brukar vara att få bra rörelse på ytan, sen kan man ju modda flödet lite genom att flytta stenar också. Citera
Verkenius Postat 14 augusti 2018 Författare Postat 14 augusti 2018 Ja precis. Har fokuserat på det samtidigt som jag ser bra rörelse i övrigt i karet. Har lite funderingar på att kanske ändra stenarna för att skapa färre ”döda” ytor eller vad man ska kalla det Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.