per.w Postat 17 augusti 2018 Postat 17 augusti 2018 Hej alla i Stockholm, Är det någon som kan och orkar komma och hjälpa mig med rör och packningar till ytavrinningen. Jag skulle få hjälp av en vän, men har verkar ha fullt upp då han nyss blivit pappa och veckorna tickar iväg. Jag har rör och packningar, men kan inte få det tätt... Det rinner ut vatten i nedre kopplingen dvs den som är under akvariet och bänken. Då det inte är tätt så kan jag inte drag igång akvariet men det är delvis fyllt och stenen är i akvariet. Jag behöver hands on hjälp, så om någon orkar komma och hjälpa mig med det här, skulle jag vara jätteglad. Bensinpengar och fika ingår.... Citera
spoix Postat 18 augusti 2018 Postat 18 augusti 2018 Kan det ha kommit någon smuts imellan packning och glaset på insidan? Bor tyvär på framsidan så kan ej hjälpa dig men hoppas det ordnar sig. Citera
Stefan molin Postat 18 augusti 2018 Postat 18 augusti 2018 Hej Per , ta lite vatten eller olja på packningen det blir lättare då ,och den vita brickan på mutter sidan ,och det är lättare om du har gängan nedåt mot sumpen , då kan du vrida hela genomförningen och hålla emot muttern istället , sen kan du efter dra muttern om det behövs mvh stefan 1 Citera
Kimozabe Postat 18 augusti 2018 Postat 18 augusti 2018 När du säger rinner....menar du då bokstavligen rinner? Jag hade ett väldigt litet läckage från en av mina genomföringar, inte så att det rann men jag såg att där kom nån vattendroppe. Jag hade bara spänt för hand och fick tipset att spänna lite med en polygriptång (hade fått för mig att det absolut inte fick spännas med verktyg). Spände bara ett litet knyck och sen har det hållit tätt. Mvh Kim Citera
per.w Postat 18 augusti 2018 Författare Postat 18 augusti 2018 Det rinner, mina vänner. Inte droppar.... Citera
spoix Postat 18 augusti 2018 Postat 18 augusti 2018 Är packningen hel? Verkar konstigt att det rinner med tanke på att det är inget tryck att tala om. Jag fick också spänna lite med polygrip. Citera
Stefan molin Postat 18 augusti 2018 Postat 18 augusti 2018 Hej Per , kolla så att det inte sitter silikon i vägen , det är lätt hänt att man missar lite när man limmar ytboxen , ett tips om du vill ha gängan in i karet , då sågar du av gäng sidan så den blir jäms med mutter + glastjockleken , då är det enkelt att ta isär sedan , det är nästintill omöjligt att ta isär en genomförning som är igenväxt med kalk alger i gängan , mvh stefan Citera
stigigemla Postat 18 augusti 2018 Postat 18 augusti 2018 Och som Stefan sade: Fläns, Gummibricka, Glas, Vita brickan, Mutter. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.