peppe67 Postat 12 september 2018 Postat 12 september 2018 Hej, Två av våra turbosnäckor har i flera dagar legat på varsin plats i sanden utan att flytta sig. Vi har sett dem "gräva" i sanden då och då men oftast har de bara varit stilla. Idag började tre av eremiterna ge sig på den ena och det visade sig att den var död. Den andra turbon ligger kvar i sanden. Så vi undrar: är det något som de ska göra att ligga på samma plats och gräva lite i sanden eller har den "fastnat" där så vi borde lyfta den till en sten eller nåt? Vi vill gärna att den inte ska dö den också. MVH Peter Citera
mcjagg Postat 12 september 2018 Postat 12 september 2018 25 minuter sedan, peppe67 sa: Hej, Två av våra turbosnäckor har i flera dagar legat på varsin plats i sanden utan att flytta sig. Vi har sett dem "gräva" i sanden då och då men oftast har de bara varit stilla. Idag började tre av eremiterna ge sig på den ena och det visade sig att den var död. Den andra turbon ligger kvar i sanden. Så vi undrar: är det något som de ska göra att ligga på samma plats och gräva lite i sanden eller har den "fastnat" där så vi borde lyfta den till en sten eller nåt? Vi vill gärna att den inte ska dö den också. MVH Peter Hej när de beter sig så så är de nog på väg att lämna in kan vara typ ålder eller att den är sjuk och eremiterna tar hand om den och sen blir där ett skal till eremiterna så kan de byta skal mvh Frank Citera
peppe67 Postat 12 september 2018 Författare Postat 12 september 2018 3 minuter sedan, mcjagg sa: Hej när de beter sig så så är de nog på väg att lämna in kan vara typ ålder eller att den är sjuk och eremiterna tar hand om den och sen blir där ett skal till eremiterna så kan de byta skal mvh Frank Tack för svar Frank, då är det bara att låta livet ha sin gång och låta det ske. MVh Peter Citera
mcjagg Postat 12 september 2018 Postat 12 september 2018 10 minuter sedan, peppe67 sa: Tack för svar Frank, då är det bara att låta livet ha sin gång och låta det ske. MVh Peter Hej japp tyvärr är det så eremiter är väldigt bra på att rensa bort sånt som lämnat in mvh Frank Citera
peppe67 Postat 12 september 2018 Författare Postat 12 september 2018 1 minut sedan, mcjagg sa: Hej japp tyvärr är det så eremiter är väldigt bra på att rensa bort sånt som lämnat in mvh Frank Ja men det är väl bra att de de är duktiga på att rensa bort och hålla rent. Citera
mcjagg Postat 12 september 2018 Postat 12 september 2018 Ja absolut förstår att mitt inlägg blev lite kryptiskt Ja men det är väl bra att de de är duktiga på att rensa bort och hålla rent.Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
peppe67 Postat 12 september 2018 Författare Postat 12 september 2018 Just now, mcjagg sa: Ja absolut förstår att mitt inlägg blev lite kryptiskt Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Haha, ja då förstår jag hur du menade. Citera
stigigemla Postat 13 september 2018 Postat 13 september 2018 Turbo,- Astrea och Trochus snäckor har mycket svårt att ta sig fram på sand. Ser jag en snäcka på sanden så pillar jag fram den med öppningen mot framrutan så att den kan få fotfäste. Citera
peppe67 Postat 14 september 2018 Författare Postat 14 september 2018 7 timmar sedan, stigigemla sa: Turbo,- Astrea och Trochus snäckor har mycket svårt att ta sig fram på sand. Ser jag en snäcka på sanden så pillar jag fram den med öppningen mot framrutan så att den kan få fotfäste. Tack för informationen då ska jag göra så. Mvh Peter Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.