Hultis Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Hej på er! jag undrar om man ska "köra in" nya rör för att uppnå bästa effekt? eller ska man typ smyga igång dom nån/några timmar per dag för att sedan öka brinntiden efter nån vecka eller kan man bara köra på som vanligt? Citera
stigigemla Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 När det gäller rören är det bara att köra. Men ökar du ljuset avsevärt är det bättre att göra det stegvis t.ex ett rör mer per vecka. Citera
Hultis Postat 17 februari 2006 Författare Postat 17 februari 2006 ja jag har 2 totalt just nu, 1 22K och 1 15K 80W var det för karets del du tänkte på mest när det var att öka på ljuset då? eller är det några andra aspekter som man kan tänka på? Citera
stigigemla Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Nej min tanke var att ta det lugnt när man ökar ljuset. Koraller kan bli brända om de får mycket ljus utan chans att vänja in sig.Du får ju ju plats med 8x 80w T5 och att börja med det utan invänjning skulle kanske kunna skapa problem. Citera
Hultis Postat 18 februari 2006 Författare Postat 18 februari 2006 får tacka för svaren stig! jag har inte gett mig in på koraller än då jag tycker att karet är för nytt (5 mån) + att fosfaten är lite hög än. tänkte annars på kalkalgerna, har inte fått värst mycket än då jag antagligen har kört me MH på förlänge om dagarna i ren okunskap =) Ca = 430-450Kh = 13.5mg = 1080 lite lågt men är på väg upp Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.