Jocke Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Tjenare!Jag har en 1000V och har ett problem med den.Det är så här att vatten nivån i den skiftar fast vatten nivån i sumpen är på samma ställe.Vad kan det vara för fel,och ibland så låter det ganska högt när den suger luft.MVH Jocke Citera
Laserbengan Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Hade exakt samma problem med en 2000A (syresten)Hör du om pumpen går fint eller knackar den ibland???Om så fallet ,kontrollera rotorn..Om den är sliten så är axelhålet förstorat. Då måste den bytas.Om inte måste du se till att det kan flöda ut ordentligt genom skummaren så att du inte behöver strypa pumpen så mycket att den knackar. Citera
Jocke Postat 17 februari 2006 Författare Postat 17 februari 2006 Jag har inte strypt pumpen det är fullt drag på den in till skummaren.Pumpen låter som den ska.MVH Jocke Citera
GMert Postat 18 februari 2006 Postat 18 februari 2006 Hej,Kör du med Eheim 1260 pumpen (jag tror de heter så, 2400 l/H) och inte Eheim 1060 gamla versionen så måste du kapa ut röret från skummaren med 5 cm eller får du strypa pumpen (1260) med den blå kranen som sitter på in sidan efter pumpen. Har själv erfarenhet av att den nya pumpen är aningen för stark med för stort flöde. Det gör att vattnet istället för att flöda lugnt in i skummaren trycks ut och det bildas sug på ut sidan. Genom att kapa ut röret så kan man undvika suget ut.MvhNils G Citera
Klubbsson Postat 18 februari 2006 Postat 18 februari 2006 Om du kapar röret så minskar man sorleken på reaktionskammaren, stryp vattenflödet och kontrollera att venturin inte är igensatt med salt. Om du matar med artemia så kan skummaren få fnatt och floda. Sen har jag även märkt att om man har vatten som är dåligt skummat i sumpen så kan nivån i skummaren skifta ganska mycket. Citera
Lejonkungen Postat 18 februari 2006 Postat 18 februari 2006 2000 V har väl en ventil på utblåssidan för att reglera nivån i skummaren. Tror 1000 V också skulle fungera bättre med en sådan. Borde gå att komplettera med en sådan ventil/kran. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.