Ceasar Postat 22 oktober 2018 Postat 22 oktober 2018 Vad är detta för alger och hur bekämpas dessa? Akvariet har varit igång i 10 år, men endast sista året med stenkoraller, vilket har funkat bra till för ca 4 månader.. Tyvärr håller korallerna nu på att tynas bort/ kvävas av algerna. Kör med Balling light. Har provat med att suga upp algerna, men de kommer tillbaka inom 24 timmar. Har även kört en kur med Dino-X, då det konstaterats Dino. NO3: 1-2,5 ppm PO4: 0,07 ppm Ca: 450 ppm Alk: 10 dKH Mg: 1430 ppm Ph: Pendlar mellan 8-8,4 Citera
catknife Postat 22 oktober 2018 Postat 22 oktober 2018 Hmm, lite svårt att se på bilden för mitt otränade öga men tycker det ser ut som Dino eller Cyano? Citera
Ceasar Postat 24 oktober 2018 Författare Postat 24 oktober 2018 Har som sagt behandlat med Dino-X då det har konstaterats att någon av algerna är/var Dino, så vad är det som är kvar? Har tidigare varit med om Cyano och då var den mer kompakt, men visst kanske någon form av Cyano. Flertalet koraller mår inte bra, beror det på tidigare medicinering eller pga algerna? Kör med aktivt kol i förhoppning att effekterna från Dino-X skall rensas bort. Lite rådvill, vad skall jag göra? Citera
KMG Postat 9 november 2018 Postat 9 november 2018 Dino X är enligt mig rena rävgiftet. Slår ut koraller och triggar någon konstig luddig brun alg. Har provat två gånger med samma resultat. Man skyller på tungmetaller och gift i alger som utsöndras när dom dör, vilket är rent skitsnack enligt mig. Dino smiskas med UVC (Bra med watt och lagom flöde) och kombon väteperoxid om dom inte vill ge med sig enbart med UV. Som sagt, har man kört i Dino X så är min erfarenhet att det är kört. En reset verkar vara det enda. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.