Gå till innehåll

Eldräkan dog plötsligt idag


Julgran

Rekommenderade inlägg

Har haft två eldräkor i några månader. I det ena karet har eldräkan nästan blivit tam. Räkan tar maten från mina fingrar. Den ser ut att må prima.

I det andra karet har räkan varit gömd nästan hela tiden. Han/hon har bytt skal en gång. Under hela tiden har räkan hållit sig undan och jag har varit orolig för att den inte har fått tillräckligt med mat. (så jag har matat lite extra)

Idag på dagen var räkan framme och vandrade runt på levande stenen och jag trodde att den till slut hade börjat komma ut ur sin "grotta" lite mer. Den var väldigt aktiv under en halvtimme.

På seneftermiddagen såg jag att räkan låg på rygg i sin grotta. När jag lyfte upp den med pincetten så var räkan död och hela räkan var omgiven av en helt glasklar gele på ca 1 cm tjocklek.

Vad kan ha hänt? Jag har i steg försökt "buffa" vattnet med salifert buffer i ett par dagar. Kan det vara orsaken? (har inte hunnit köra alla tester än) Jag har även fyllt på med 1,5 lit osmosvatten igår, men sötvattnet blandas i bakre kammaren och hamnar inte direkt på räkan.

Min största undrar är vad gelen kommer ifrån? Blir det så när räkor dör? Har aldrig läst om det tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det största problemet med vattnet i stockholm är väl silikatvärdet. Genom att vattnet kommer från mälaren med silikatberggrund har ni väl en skapligt hög silikathalt i vattnet. Annars har ni ju bättre vatten än vad jag har här i växjö.

Själv håller jag principen högt att inte tillsätta något till vattnet om jag inte vet att det saknas så jag skulle aldrig använda något generellt preparat typ "allt i ett". Jag är övertygad om att problem med vattnet oftare beror på att det är för mycket av något i vattnet - inte för litet. När det gäller kräftdjur antagligen metalljoner t.ex koppar eller krom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller nog med stigigemla, desutom såg jag just storleken på dina akvarium , det låter krångligt med så små, hade själv ett 90liters med sjöhästar tidigare och det brakade kvickt när den ena fick yngel, gelen däremot låter intressant det är jag oxå nyfiken på. skummare är dock sällan fel att ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gelen är nästan säkert svampmycel blandat med föruttnelsebakterier.

Om man tar upp den och luktar på den brukar man vara säker.

Som vanligt har du rätt vissa bakterier har denna förmåga dock inte så ofta svamp. Under mikroskåp så kan du se hyferna om det är svamp (brukar ta lite längre tid och ser normalt mer trådigt ut)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...