lennie Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Hej Alla Jag hittar inget forum för osmos så därför postar jag frågan här. Jag bor mitt i Malmö. Tänkte dra igång min egen osmos istället för att köpa osmos vatten i butik. Jag ska kolla på kommunens hemsida vilka ämnen dem har i vatten. Det borde stå där. Två frågor. Ska osmos en köras in. Det vill säga. Att x hunda liter ska åka igenom den först innan den börja fungera som den ska? Vilka värden ska jag mäta efter Osmosen för att se att vattnet är 100% korrekt för att hällas i akvariumet? Citera
stigigemla Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 En ny osmos skall köras in eftersom det är giftigt konserveringsmedel runt membranet. Hur länge står i bruksanvisningen.Du kan kolla t.ex silikathalt. Osmosen skall sänka värdet i storleksordningen 50 gånger. Citera
lennie Postat 19 februari 2006 Författare Postat 19 februari 2006 Osmosen är köpt i tyskland och endast tyska bruksanvisningOch min tyska är inte så bra.Så det är inte så mycket värd. Citera
lennie Postat 19 februari 2006 Författare Postat 19 februari 2006 Hitta denna infon på malmö´s hemsida.<! ----- Tabellhuvud ------------------------------------------------------------------------------------------------->Fel! Bokmärket är inte definierat.ÄmneEnhetMalmösdricksvattenGränsvärdenenligtLivsmedels-verket2004<! ----- färg ----->Färg mg/l Pt < 5 15<! ----- turbiditet ----->Turbiditet (grumlighet)FNU < 0,1 0,5<! ----- lukt ----->Lukt Ingensvag<! ----- smak ----->Smak Ingensvag<! ----- kemisk oxygenförbrukning ----->Kemisk oxygenförbr, CODMnmg/l24<! ----- totalt organiskt kol ----->Totalt organiskt kol, TOCmg/l2,7 <! ----- konduktivitet ----->KonduktivitetmS/m38 <! ----- pH ----->pH 8,27,5-9,0<! ----- alkalinitet ----->Alkalinitet, HCO3mg/l140 <! ----- kolsyra aggresiv ----->Kolsyra aggresiv (beräknad)mg/l < 1 <! ----- totalhårdhet mg/l----->Totalhårdhet, Ca+Mgmg/l44 <! ----- totalhårdhet, °dh ----->Totalhårdhet, Ca+Mg°dH6,215<! ----- kalcium ----->Kalcium, Camg/l35100<! ----- magnesium ----->Magnesium, Mgmg/l5,830<! ----- natrium ----->Natrium, Namg/l38100<! ----- kalium ----->Kalium, Kmg/l3,112<! ----- järn ----->Järn, Femg/l < 0,01 0,10<! ----- mangan ----->Mangan, Mnmg/l < 0,01 0,05<! ----- ammoniumkväve ----->Ammonium, NH4mg/l0,070,50<! ----- nitritkväve ----->Nitrit, NO2mg/l < 0,004 0,10<! ----- nitratkväve ----->Nitrat, NO3mg/l4,920<! ----- fosfatfosfor ----->Fosfatfosfor, PO4-Pmg/l < 0,005 0,20<! ----- fluorid ----->Fluorid, Fmg/l0,221,3<! ----- klorid ----->Klorid, Clmg/l17100<! ----- sulfat ----->Sulfat, SO4mg/l39100<! ----- klor total ----->Klor totalmg/l0,060,40<! ----- löst syre ----->Löst syre, O2mg/l9,8 <! ----- heterotrofa bakt i 2 dygn ----->Antal mikroorganismer vid 22ºC, 3 dygnst/ml<110<! ----- heterotrofa bakt i 7 dygn ----->Antal mikroorganismer vid 22ºC, 7 dygnst/ml25000<! ----- coliforma bakt ----->Coliforma bakt, 35°Cst/100 ml < 1 1 Citera
jimmy Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 man brukar mäta micro simens före osmosen och efter men det är väll mest för att se om membranet börjar ta slut Citera
stigigemla Postat 19 februari 2006 Postat 19 februari 2006 Ok. Kör 5 liter osmosvatten ur den. Det stod i min bruks. Jag tror att silikatvärdet är ett bra tecken på konditionen för din osmos. Som en ytterst tveksam grov gissning skulle jag tro att du har minst 50 mg/liter före osmosen och kanske två efter. Att mäta ledningsförmågan som Jimmy skriver är egentligen det rätta sättet men den elektroniska mätaren kostar minst en femhundring. Silkat test behöver man ju ändå. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.