Gå till innehåll

Hjälp mot planaria


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Hej.

Som rubriken lyder så vill jag ha era synpunkter om hur jag ska bli av med planaria,n (brun plattmask, nästan kvadratisk.) i mitt kar.

Det lutar åt flatworm exit just nu. Det jag ska göra då är att suga ut all sand samt att försöka suga bort all synlig planaria för att ha så lite mask som möjligt innan behandling.

Detta för att jag hört att dom släpper gift när dom dör, ska därför oxo filtrera över aktivt kol.

Men jag vill helst slippa hälla i något konstigt medel i akvariet. Är rädd om allt liv jag har på stenen; främst alla pods & småsniglar.

Jag vill helst slippa köpa en hexatinea pågrund att jag är rädd att den kommer konkurera med min mandarin för mycket om pods,en.

Mätte silikat värdet i karet samt efter osmos, Båda visar 0, så jag kan inte sänka silikatvärdet.

Så jag är tacksam för alla tips jag kan få.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för en bra länk crille:smiley20:

Det verkar som att flatworm exit är säker för alla smådjur man är rädd om.

Det blir till att beställa en sats & hålla tumarna.

Stig. jag har ett mindre kar än dig, 160 liter &25 kg sten. Så det känns som jag är på gränsen med bara en Mandarin, den är dock i bättre skick än när jag köpte den. Magen var riktigt tom första dagarna, nu ser hon glad &välmående.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har haft datorn på service så jag har inte kunnat skriva av mig om mitt missöde tidigare.

Jag beställde flatworm exit som jag skrev i tidigare inlägg.

Jag gjorde som det stod i instruktionen d,v,s sög ut alla synliga maskar så gott jag kunde (vid 3 tillfällen) knäppte av uvc, hade aktivt kol, osv.

Jag droppade i 1 droppe per 4 liter, akvariet är på 160 liter men jag räknade på 120 liter med tanke på att stenen tar lite volym. Det tog nog inte mer än någon minut innan det såg ut som ett snöfall i akvariet av mask, jag satte dit filter patroner på pumparna samt som jag sög ut dom maskar jag kunde på botten.

Efter en timme började vattnet få en tefärgad nyans, vid den tiden satte jag på uvc och la i aktivt kol i ytterfiltret och hängde ner en strumpa med kol i akvariet.

En timme senare insåg jag att det vekligen började barka ått skogen. Alla stjärnpolyper hade dragit in sig, skivanemonerna hade dragit ihop sig till pyttesmå klumpar, hjärnkorallen höll på att vända sig ut och in.

Kirurgen började också simma väldigt ryckigt. Dock så verkade alla andra djur i akvariet oberörda.

Jag bytte det vatten som jag hade iordninggjort ca 25, jag startade osmosen för att byta mer vatten.

Morgonen efter var kirurgen död, bleniden borta, alla räkor väldigt skygga, en clown låg i ytavrinnings facket med okontrollerade ryckningar, alla mina små sniglar som jag så låg upp och ner.

Gissa om mad kände sig som en riktig idiot:ledsen: :ledsen: . Jag bytte samman lagt 100 liter vatten dom 2 närmsta dagarna.

Dom närmast dagarna efter så var inget sig likt i akvariet inga fiskar eller räkor var intersserad av mat. clownerna simmade bara runt ointesserade av allt. putsarräkorna hade ingen kontroll i benen, dom ramlade bara runt när dom fösökte flytta sig. samt att acroporan blev i stort sett vit.

Nu har det gått ca 3 veckor sedan katastrofen och facit är. 2 putsarräkor död, 1 pepparmint räka död, 1gul kirurg död, 1bicolour blenid död, 1clownfisk död.

Det som klarade sig är 1 eldräka, 3 clown fiskar, 1 mandarinfisk, alla turbo & astrae sniglar, 1 sjöborre, 1 sandvändande sjöstjärna samt alla koraller & rörmaskar.

Jag kunde inte mäta några förhöjda no2 eller no3 värden efteråt men skummare tog betydligt mer skit än vanligt.

Jag har nu indandlat nya fiskar 1 kirurg, 1 blenid, 2 putsaräkor, samt en hexatenia gylta pga att MASKARNA ÄR TILLBAKS!!! gyltan äter faktist inte mask i någon större utsträkning samt att den är elak på min mandarin.

så det lutar att jag skänker bort gyltan.

Så nu undrar jag om det finns någon som kan ge mig något råd angående dessa förargliga maskar?

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lider med dig!

Du kan ju lägga in din erfareheter av Flatworm Exit i produktguiden så inte fler trillar dit på detta "mirakelmedel".

Här finns en hel del att läsa.

http://www.wetwebmedia.com/flatworms.htm

Jag läste någonstans att man kan prova att lägga mer ett fat eller liknande i akvariet. Sedan dra ner lite på belysningen men rikta en spot eller mh mot fatet. Planarian kommer då flytta sig till fatet för att få så mycket ljus som möjligt, de använder fotosyntesen för att få energi. Sug fatet så ofta du orkar på planaria. Jag har ej provat detta själv.

Mjukkoraller kan du sötvattensdoppa, det gjorde jag och Salar med lyckat resultat. Förlorade inte en enda korall. OBS Mjukkoraller. Tusentals planaria dog på sekunden och lossnade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm en liten tanke men om man skulle ta ut allt levande och byta sanden som ligger på ytan (antar att de inte ligger på djupet i sanden om de behöver ljuset). Samt doppa ls och mjukkoraller i sötvatten, suga bort alla från stenkorallerna. Då borde man väl få bukt med dem eller går allt på stenen åt skogen med då?

//putt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som att jag ska låta saken bero ett tag. Jag ska ge hexataenian en chans, samt suga ut dom så gott det går. dom gör ju ingen skada mer än att dom är störande och gör att stenen ser lite skitigare ut. Att plocka ut allt levande & stoppa ner LS,en i söt vatten låter inte som någon bra ide i mina öron. Känns som att mina små guldklimpar har blivit stressade nog för ett tag. Om saken blir värre ska jag försöka med jakens ide.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på liveaquarias compability chart. där stod det oxo att dom skulle gå bra ihop.

Min madarin ligger mest & trycker bland stenar nu. Så fort gyltan kommer i närheten av mandarinen så spärrar den fenorna samt gör ett snabbt utfall mot den. Har du någon ide varför den gör så?

Hoppas den lugnar ner sig snart.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...